-Kawan Aku-

Cakap Jangan Sembarang Cakap!

Assalamualaikum...
 
Dipetang hujung minggu andai mencari sesuatu untuk diri,aku kongsikan sedikit peringatan ini.Peringatan buat diri sendiri dan setiap yang membaca blog ini.Harap memberi manfaat bersama.Selamat berhujung minggu semua!
 
 
 
Bila jumpa pelacur tepi jalan, orang akan kata “Eee perempuan kotor ni” Padahal kita tak tahu dia telah dijual oleh bapanya ketika umur 10 tahun.


Bila jumpa bekas banduan, orang akan kata “ish penjahat ni. jangan dekat dengan dia” Padahal kita tak tahu dia telah difitnah mengambil rasuah oleh sahabat karibnya sendiri.
 

Bila jumpa pesakit mental, orang akan kata “orang gila ! jangan kacau aku” Padahal kita tak tahu dia telah didera oleh mak tirinya hingga mengalami trauma berpanjangan.

 
Bila jumpa lelaki muka hodoh, orang akan kata “euww hodohnya. siapalah nak kahwin dengan kau tu” Padahal kita tak tahu lelaki tu kehilangan ketampanannya akibat melecur dalam usaha menyelamatkan ibunya dalam kebakaran.
 
 
 
#Setiap orang ada seribu kisah di sebaliknya.Tidak kiralah siapa pon mereka,kita hanya hamba Allah.Bila kita mengejek dan menghina orang lain sama seperti kita menghina Allah.Setiap yang kita ada ini hanya sementara bukan selamanya kita begini.
Cakap jangan sebarang cakap.
Salah cakap sendiri tanggung dosa.
 
 
 
 
 
p/s:Autopublish.Cakap kena beringat lepas ni yer!
Jumpa perkongsian kat tempat YUI.
#Bergedil gan masak lada hitam setel!
^_____^
 
 
 


26 pesanan buat ayut :

F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A said... Reply To This Comment

betul ayut...dalam dunia sekarang ni ramai orang suka cakap secara semberono... sebabkan dah rasa diri tu hebat sangat atau betul sangat dan fikir salah orang lain jer... itu tak kena ini tak kena...hati dah diselaputi warna-warna hitam... fikir yang negative aje... depa pown main cakap jer la ikut sedap tekak dan ikut sedap mulut...

walhal apa yang terlihat dengan mata kasar sebenarnya sangat berbeza dengan mata halus...

kita sebagai manusia jangan cepat sangat berkata-kata kalau tak tau tentang sesuatu perkara tu...bak kata ayut...

#Setiap orang ada seribu kisah di sebaliknya.Tidak kiralah siapa pon mereka,kita hanya hamba Allah.Bila kita mengejek dan menghina orang lain sama seperti kita menghina Allah.Setiap yang kita ada ini hanya sementara bukan selamanya kita begini.

Cakap jangan sebarang cakap.
Salah cakap sendiri tanggung dosa.

Kesian dengan orang-orang sebegini...Wallahualam...

ummuaidan said... Reply To This Comment

banyak betulnya apa yg diperingati diatast tuh yut..manusia ska judge the book by its cover kan..blom tahu isi sebenarnya dah buat kesimpulan

Noraim said... Reply To This Comment

sbb tu org ckp jgn menilai dr luaran sahaja :)

Eiqa Almond said... Reply To This Comment

Betul..!!
Sokong 100%..

Jna marcello said... Reply To This Comment

stuju awk..manusia skrng suka nilai org dari luaran padahal kita tataw ape yg pernah terjd kat org2 yg dihinakan sgt tu...!mereka juga ada hati dan perasaan kan?

#macam Na x pakai tudung Na ppuan jahat ;)

Dezee said... Reply To This Comment

Hehehe..dezee akan menilai orang yang menilai dezee.

suka suka said... Reply To This Comment

Bagus2 sesamalah kita ingat..kita hanya hambaNya

Hatimi Tahirruddin said... Reply To This Comment

hehe..betul tu...mata manusia mmg lemah sebab tu nampak luaran sahaja...

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

yap.. mmg kita xpatut cakap sembarangan sbb kita xtau pun apa cite sebanarnya disebalik semua yg berlaku dkt dorg tu..

miz ruha said... Reply To This Comment

dont judge the book by its cover,,
setiap orang ada reasons sendiri yang hanya dia saje yang tahu...
jangan cepat menilai orang...
peringatan untuk sy juga... thanks ayut.. :)

izzah said... Reply To This Comment

We should put ourselves in others shoes,barulah kita akn paham situasi org lain...thanks 4 da reminder:-)

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

betul 2...cakap kena ingat2

Mieya Atiera said... Reply To This Comment

Betul tu. Dont judge a book buy its cover. Misalnya hari tu, Mieya gi jalan2 kat KL. Ada orang perempuan tu pakai baju biasa2 je, sekali pusing belakang dia pakai kereta mewah. Perghhh ~

BlueiceButterfly said... Reply To This Comment

nice sharing..:)

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

pesan sorg ustaz, kalo kita pandang sesuatu yg khilaf..pkla secar positif supaya kita xtergolong dikalangan pemfitnah..

s h a said... Reply To This Comment

suke sgt dengan entry ni.btol tu.tanggapan and pemikiran negatif susah nak dibuang even pd diri sy sendiri.lepas ni kena lebih positif.

ayut said... Reply To This Comment

@Jna marcello :) insha Allah...Na blh jd terbaik lg...

N.Aima K said... Reply To This Comment

so true..dunt jdge ppl by their appearance hehe...

Zura@Iwan said... Reply To This Comment

betui tu...jgn mnilai org dr segi luaran kan....

neway..jgn anggap negatif...

TiranaAduka said... Reply To This Comment

betul tu.fikir dulu sblm bercakap.

Zuraidah Butang said... Reply To This Comment

bersangka la baik dengan setiap orang kan..:)

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

gd sharing ayut !

ayut said... Reply To This Comment

@Mieya Atiera hihihi..tkejut mieya..tu la kisah setiap org.jgn pndg sblh mate jer.. ;)

cik nana said... Reply To This Comment

mulut org skrg ni mmg suke mengeji org. percaya tiap ape yg jadi mesti ada sebab nye kan..

azizah :) said... Reply To This Comment

tu pasal jangan pandang hanya luaran saja tanpa tahu apa sebenarnya berlaku dlm kehidupan dia..tak kenal maka tak cinta kan...

kita ni bukan perfect sgt..so jangan la pandai menuding jari sebarangan...

shidaR said... Reply To This Comment

org selalu kata "kerana mulut badan binasa" selamat beramal dgn entri ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...