-Kawan Aku-

Luahan or Keluhan

Assalamualaikum...


Hye readers!
Sejak bila aku punya blog jadi bercampur baur kejap speaking london kejap cakap jawa dah ni?Ntah pape je ko ni Ayut. selamat blog kepunyaan sendiri bukan orang lain. Redha jela ye wahai pembaca blog yang setia sekalian. Harini topik aku sendiri tak tahu satu luahan atau keluhan. terima jela apa yang aku tulis ni ea? ^^

11 bulan daripada 2 manusia menjadi 1.Eh??! Bukan. Itu sekadar propa je nak cakap betapa mustahilnya 2 orang manusia nak menjadi seorang la kan. 2 hati nak menjadi 1 hati. Hidup bersama dengan orang asing pada asalnya. Hidup berteraskan kepercayaan dan kejujuran antara satu sama lain. Serius lebih 'complicated' daripada aku belajar add math ataupon belajar 'Material Energy Balance' dulu. Gila susah nak berdepan dengan keadaan ni. Seronok tak kahwin? Soalan cepumas yang aku dah bagi jawapannya dalam ayat kat atas tu ha. ^^



Isu sebenarnya kat bawah ni. Ayat atas tu aku saje je nak bagitau kahwin tu sangat best.haha. Walaupun adakalanya HAHAHA. Adoiyaii. Cerita isu, 'eh, dah ada isi ke?' Oh tidak. Soalan apakah itu? Isi apa? Isi karipap?Pau? or Kuih Ketayap?haha. Sabar jela bila berdepan keadaan macamni. Bukan tak nak. Bukan merancang. Bukan jugak menolak. Allah tahu masa ni masih belum sesuai untuk kami mempunyai permata hati. Tanggungjawab besar kan untuk jadi seorang ibu dan ayah. :)

Korang rasa macamana nak cakap bila orang tanya 'dah ada ke?' Jujurnya kalau aku orang tanya macam tu aku cakap je 'ada dah..isi lemak'.haha. Orang lain sangat teruja agaknya kalau tahu aku ni mengandung kot. *positif kan diri* Ada jugak orang yang sayang aku. Terharu sungguh sayang sekalian. Apa pon, doakanlah yang terbaik buat aku dan suami ye. Kadang-kadang penat jugak nak jawab 'belum ada rezeki lagi.doakanlah ye'.

Boleh tak nak cakap, eerrr....duduk jauh kot tu salah je kira hari. ooppss!

Usaha, Doa dan Tawakal.
Allah sebaik-baik perancang.
^^

Bulan 12 bakal menjelma. 
Sekarang ni hari-hari mengenang kenangan yang lalu. Hari-hari kebahagian bersama suami tersayang. Oh...bahagianya!



10 days challenge: Day10 - 10 Secret

Assalamualaikum...


Woiii...dah habis la cabaran 10 hari!!Tepuk-tepuk tangan kegembiraan. hahahaha. Nampak kan bahagianya aku kalau dah siapkan cabaran. Kalau tak menangis hari-hari teringat blog. ;) Ok. Cerita nak real je aku ni. Menyampah diri sendiri! hoho. Akhirnya sampai la ke topik terakhir. Orang lain dah lama siap cabaran aku je baru nak habis. Nasib ko la blog. ^^

Hari ke 10 kena cerita pasal 10 rahsia. Banyak ye ko nak tahu rahsia aku. Lebih ni.haha. Errr....10 rahsia pasal aku. 10 rahsia pasal Ayut. Apakah?? 10 rahsia kot. Teruja tak nak tahu rahsia?? ;p Jom-jom kita bongkar rahsia bersama jom!

10 rahsia Ayut!

1) Dulu kecik-kecik pernah terhiris jari. Sampai sekarang ada bekas. Tak tahulah mak mertua aku tu perasan tak cacat dah jari menantu dia ni belah kiri sikit waktu sarung cincin tunang dulu tu. hihi. Arwah mak pon tak tahu dulu masa mula-mula kena pisau. Nampak kesan bila dah besar je baru tahu dulu anak dia ni pernah kena pisau. Hebat tak simpan rahsia? ;p

2) Dulu masa sekolah ada 4 orang geng. Mawar.Yana.Yus dan aku.Kitorang ada buku. Dalam buku tu kitorang buat lagu sendiri. Kalau tak lagu pon kitorang akan kutuk member takpon cikgu dalam tu.Ok.nakal. Last sekali aku nampak buku tu waktu sebelum aku pergi Universiti. Aku rasa sekarang kena bakar dah kot bukunya.hahaha.Korang ada tak buku geng korang??



3) Kisah silam dulu pernah 3 kali la kot putus cinta. Eh?Cinta ke? ala...cinta monyet la kan.Siapa tu tak payahla kan letak.hahaha.Lawak!Yang pasti sekarang semua budak-budak tu dah bahagia dengan kehidupan masing-masing termasuklah aku.Alhamdulillah.

4) Waktu sekolah menangah dulu budget ramai peminat. Tak sah kalau setiap malam aku tak kena marah dengan arwah mak abah sebab bergayut lama-lama kat telefon.paling lama pernah gayut mula pukul 8 malam sampai pukul 11 malam.Budak dulu curi line telefon. Tahu kan? I is hot la konon dulu ok. uwekkk!!

5) Saya adalah pelajar terbaik Biologi untuk SPM.ok sekian. Cikgu Kasim u are in my memory always. Selalu dengki kan kalau nak jawab soalan.ok.I paham -_-'

Alamak...apa lagi rahsia ni. sampai nombor 6 terus tak tahu rahsia apa lagi nak bagitahu.

6) Pernah pergi seorang diri ke Ipoh membawa diri tanpa mak abah aku tahu. Waktu ni aku rasa umur 18 tahun kot. Gila sungguh aku. Tapi aku tak ingat pulak aku balik hari kot waktu tu.hahaha. Sengal ko Ayut!

7) Pernah buat kerja bodoh suatu ketika dulu dengan makan panadol 10 biji sekali gus. Korang pernah? Ok.aku bodoh waktu tu. Jangan pernah buat ea. Kesannya korang kalau nampak panadol lepas tu akan rasa nak muntah.muhahaha.

8) Sangat fanatik dengan penyanyi Akim Ahmad dan sangat teruja dulu pernah pergi event dia. Sangat frust bila ada event dia dan aku tidak dibenarkan untuk pergi. Sakit hati!Oh man. Sekarang masih menyokong Akim Ahmad cuma tak la fanatik macam dulu ^^ Akan terus menyokong Akim!! Gafimmers Best! ^^

9) Kuat memberontak. Pernah ada kes permintaan aku orang tentang aku dengan perasaan tak puas hati mengamuk dan akhirnya menangis sendiri.wahahaha. Kenangan! Maafnya abangku sayang. Adikmu ini memang sangat degil Love u ketat-ketat! :)

10) Pernah demam panas waktu awal masuk Universiti dulu. Keluarga aku tak tahu pon aku kena tahan kat KKU waktu tu sehari lebih. Masuk air. Diorang semua tahu aku ok je. Malas nak menyusahkan orang kan. Tanggung jela sendiri.Selamat tak berlarutan.hihi.


Ok dah cukup 10. Rahsia gila yang dulu simpan sorang-sorang je. Sekarang takde dah buat benda gila semua tu. Takde dah sakit atau cari penyakit sendiri. Sekarang dah banyak nak kena fikir. Fikir panjang katanya. Apa pon kenangan itu tetap indahla kan. ^^ Rahsia yang memberi kenangan pahit manis sebuah kehidupan ^^ I Like!


Lagu Mawi ft Hazama - Al Nuura

Assalamualaikum...


Hujung minggu di hari Ahad!
Pagi-pagi aku dah menghadap laptop.Ni la gamaknya kalau aku menikmati cuti yang ada. Mata tu terus je tengok laptop lepas siap dah semua kerja-kerja yang sepatutnya ala-ala surirumah penuh masa gitu kan. heee :) Tujuan utama pagi-pagi buka internet nak cari lagu baru Mawi yang ft Hazama dengan sekali Daly Filsuf tu. Malam tadi aku dengar terus nak cari pastu download la mp3 lagu Al Nuura ni.

Sebelum tu aku nak berkongsi maksud doa Mawi dalam lagu Al-Nuura ni (source)

Allahummaj'al fi qolbi nuuraa (Ya Allah jadikanlah dalam jantungku cahaya)
Wa fi asobi nuura (Dan dalam urat sarafku cahaya)
Wa fi lisani nuuraa (Dan dalam lisanku cahaya)
Waj'al fi nafsi nuura (Dan jadikanlah dalam jiwaku cahaya)
Waj'al lii yau maliqo ika nuura (Dan jadikanlah bagiku pada hari bertemuMu cahaya)


Nak share la kat sini lirik lagu Al-Nuura nyayian Mawi,Hazama dan Daly Filsuf.

Dari dia kita datang
Dari dia kita pergi
Ada bulan ada bintang 
Dan juga matahari

Ada malam ada siang
Ada gelap ada terang
Ada kasih ada sayang
Sampai masa 
Kita pulang

Yang lima yang enam
Yang di luar dan yang di dalam
Yang memberi salam
Dan yang menghulur tangan
Yang menyambut salam dengan penuh senyuman
Yang di dalam hati tersirat seribu jawapan
Seluas-luas lautan
Setitik pon belum tentu lagi
Dunia luas terbentang
Kita masih lagi mencari
Yang kita ingat jauh
Sudah semakin dekat
Yang kita ingat tinggi
Sudah semakin rendah
Awal dan akhir yang selama ini kita menunggu
Sekarang masanya sudah semakin hampir

Dari dia kita datang
Dari dia kita pergi
Ada bulan ada bintang 
Dan juga matahari
Ada malam ada siang
Ada gelap ada terang
Ada kasih ada sayang
Sampai masa 
Kita pulang

Ku imbas kembali sepanjang perjalanan
Ku cuba renungi setiap perbuatan
Ku tunduk malu,malu aku memikirkan
Pahala dan dosa yang tak dapat aku bezakan
Ku cuba berlari, lari dari realiti
Seperti ada tali yang menarik ku kembali
Aku masih tak faham masih juga tak mengerti
Masih mencari-cari siapakah diriku ini

Ku tanya pada hati moga diberi jawapan
Tapi ada dua suara yang sering kedengaran
Yang satu kata iya yang satu kata bukan
Kadangkala akal dan hati pun tak sehaluan
Namun ku tetap mencari dan juga terus berjalan
Selagi ada matahari dan selagi ada bulan
Selagi aku belum mengenal diri ini yang sebenar
Mana mungkin aku dapat mengenal Tuhan

Dari dia kita datang
Dari dia kita pergi
Ada bulan ada bintang 
Dan juga matahari
Ada malam ada siang
Ada gelap ada terang
Ada kasih ada sayang
Sampai masa 
Kita pulang

Allahummaj'al fi qolbi nuuraa
Wa fi asobi nuura
Wa fi lisani nuuraa
Waj'al fi nafsi nuura
Waj'al lii yau maliqo ika nuura

Dari dia kita datang
Dari dia kita pergi
Ada bulan ada bintang 
Dan juga matahari
Ada malam ada siang
Ada gelap ada terang
Ada kasih ada sayang
Sampai masa 
Kita pulang


Video bolehla tengok ramai-ramai di Youtube! ^^



ok..nak keluar tukar minyak hitam kereta.
Moh ler kita ye!
^^





Oh Header bertukarlah!

Assalamualaikum...


Hari ni online lebih sikit depan laptop.Sukanya kita!!hahaha.Whatever! Lama tak upgradekan blog aku ni.Pengisian tu jangan ceritala kan kalau dah header blog tak bertukar lagi la pengisian untuk blog. Tenggelam timbul je.hihihi. Tapi blog ni tetap aku sayang. Ramai aku kenal kawan baru dalam dunia blog ni. Sayang mereka ketat-ketat walaupun lama dah tak bertegur sapa. Alahai.. ^^

Oleh kerana aku terajin lebih harini, aku adalah ura-ura nak ubah header blog. Beria ni tekan sana tekan sini akhirnya baik-baik nak buat satu terjadi dua.ok stress! Apesal boleh jadi dua pulak ni?Kan dah payah nak pilih mana satu nak pakai.hohoho. Korang....tolong boleh? ;)


(1)

(2)

Yeay gambar kahwin!! hahaha *blushing sendiri*

Aku edit header ni pakai photoscape je. Crop sikit.Tambah tulisan sikit. Siap! haha.ok biar aku je yang gelak,korang jangan. Amaran keras! ;p Nak kata tak cantik aku suka je walaupun gambar tu pecah la sikit kan sebab guna jpeg punya format. Tak kisahla yang penting header baru dah ada.

Ok cepat semua. Pilih-pilih. Tolong cepat!! ^^

Kebiasaannya pilihan yang pertama adalah yang terbaik kan?
ke tidak?
Ok....stress!!



Hari Keputeraan Sultan Johor, Sultan Ibrahim

Assalamualaikum...





Merafak sembah dengan ucapan setinggi-tinggi Tahniah dan Ucap Selamat kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan Yang Dipertuan Bagi Negeri-Negeri dan Jajahan Takluk Johor Darul Ta'zim sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke-56 pada 22 November 2014 bersamaan 29 Muharram 1436 Hijrah.

Semoga Allah Melanjutkan Usia Tuanku. ^^

Daulat Tuanku.

.........................................................

Congratulations to His Royal Highness the Sultan of Johor,Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, the Sovereign ruler of Johor Darul Ta'zim in conjuction with His Majesty's 56 birthday on November 22nd, 2014 corresponding to 29th Muharram 1436.

Wishing His Majesty sultan Ibrahim a very happy and blessing birthday clebration from Ayut and all Johorean.

Daulat Tuanku.


Harini Cuti Umum bagi negeri Johor sempena Hari Keputeraan Sultan Johor. Petang Ahad, 23 November 2014 (sumber) bermula pukul 3 hingga 5 petang juga akan diadakan minum petang bersama rakyat yang dianjurkan di Dataran Bandaraya,JB. Bolehla sesiapa yang kelapangan untuk minum petang bersama ^^
Moga Allah sentiasa melindungi Johor dan seluruh Malaysia.Amin.


10 days challenge:Day 9-9 Love

Assalamualaikum...


Fuh- fuh...Habuk banyaknya. Ini sangat tak patut wahai Ayut!! Bila lama kita tak menaip atau buat sesuatu kat blog ni mesti mood tu pon hilang. Harini muncul balik sebabnya aku cuti. Cuti hari Sabtu Ahad dan laptop berada di depan mata. Tetiba aku rasa 'eh..bestnya waktu belajar dulu 24jam ada internet pastu hadap laptop'. Oh kenangan!

Entri tertangguh aku dah nak dekat 3 bulan dah ni. Cabaran 10 hari dah nak jadi 90 hari dah.hahahaha. Okla aku nak habiskan jugak cabaran aku ni. Nasibla kalau ada yang dah bosan :p Masuk cabaran yang ke sembilan dah nampaknya. Yesssza! Hari ke 9 kena bagitahu pasal cinta. Banyak ye nak kena cerita sampai 9. Apa je aku nak cerita kalau pasal cinta ni. adoiyaiii. Takpela ye, kerana cabaran akan ku sahut juga hingga ke akhirnya.

Meh sini aku cerita pasal 9 cinta yang aku rasa cinta yang ala-ala berkaitan dengan aku gitu. Kata orang tak kenal tak cinta. Errr...tapi kalau cinta pandang pertama tu tak payah dah la kot kenal-kenal sebab tengok je dah jatuh cinta kan? ;)

Ini 5 cinta yang dekat dengan aku sekarang. Tersangatlah dekat.huhuhu.

1. Cinta keluarga.
2. Cinta suami.                      
3. Cinta pada mahluk Allah terutama kucing-kucing kat rumah aku ni la.
4. Cinta alam sekeliling lagi-lagi kalau balik kampung.Indah je rasa.          
5. Cinta diri sendiri. Semua orang macamni kan? Jadi jagalah pemakanan yang anda ambil.Eh??haha :p

Cinta yang membawa seribu kenangan bagi aku adalah cinta yang kat bawah ni.

6. Cinta alam maya.
    Cinta inilah yang menemukan aku dan suamiku,Mohamad Hafizal. Kalau dulu aku pon tak percaya tapi sebenarnya cinta alam maya bukanlah sesuatu yang mustahil kalau betul-betul ada kejujuran.

7. Cinta jarak jauh.
    ok. Aku nak menangis. Cinta yang sangat menguji aku dan suami pada ketika ini dan mungkin bertahun lagi la kot. Aku sendiri pon jadi macam sangat tertekan bila fikir nak keluar tapi takde kawan. Ada kawan tapi aku kan dah kahwin. ok fine kenapa kalau dah kahwin? Yela. Batas tu banyak kena fikir. Ok cerita lain please!

Bila sebut cinta mesti ada cinta yang sangat kita tak suka kan kalau terjadi? haaa..minta dijauhkanlah dari kita semua cinta yang macamni. Aku memang alergikla kalau cerita pasal 2 cinta kat bawah ni.

8. Cinta 2 darjat
    Oh man! Darjat kita semua samala. Hamba allah di Bumi Allah. Pelakon layar dunia yang allah bagi pinjam seketika nikmatnya. Kan? Apehal nak sampai berdarjat-darjat bagai. Alergik ok!

9. Cinta 3 segi
    Ya Allah. Minta Engkau jauhkanlah ini terjadi kepada aku dan juga semua yang meyanyangi diriku. Amin. Sangat sedih bila terjadi macamni. Perasaan tu rasa macam boleh gila kot. Moga dijauhkanlah.


9 cinta. Siapa cakap cinta itu hanya yang indah je kan? Kalau cerita pasal cinta ni memang susah. Iyalah kalau melibatkan hati dan perasaan mana ada yang senang. Namun, kenalah pandai kawal. Tak semua cinta kita boleh miliki. Tak semua hati kita boleh menangi. Terima jela apa adanya setelah kita berusaha dan tawakal. ^^




Bakso Sabahan

Assalamualaikum...


Entri keluar lagi. Yesszaa. Nampak tak bertapa manfaatnya aku bercuti. Blog sentiasa berupdate. Jadinya tak tipu la kan kalau cakap aku tak update blog sebab kesibukan kerja.hahaha :p Nampak kan hala tujunya tu aku nak cakap macamana ;) Apa pon aku akan sedaya upaya untuk update kan blog yang tak seberapa ni ye.

Harini nak cerita pasal makanan. Haaa...sepanjang aku bercuti kat Semporna ni aku kurang sikit makan. Bukan sebab makanan tak sedap tapinya tak lapar. Tido je keje ye mana nak lapar. kan??hahaha. Tapinya suami tersayang si Mohamad Hafizal tu tak boleh tengok isteri dia ni tak makan. Setakat 3 hari aku kat sini 3 kali jugak aku dibelikannya Bakso. Apa itu Bakso?


Bakso adalah suatu jenis masakan yang diletakkan beberapa ketul bebola daging. Ala-ala Sup Ayam macam tu tapinya Bakso adalah menggunakan daging lembu. Bebola besar tu sebenarnya telur. Bakso yang aku makan kat Sabah ni serius sedap. Pernah makan Bakso kat Parit Raja tapi aku lagi suka yang suami aku belikan ni. Rasa lembu yang tak kuat dan sup dia sedap. Lagipon Bakso ni dia kena perah limau sikit nak makan bagi hilang rasa lembu tu. Aku rasa boleh dikomersilkan Bakso dalam kem ni la.hohoho ^^

Bakso yang aku makan ni sebenarnya bukanla Bakso orang Sabah sebab setahu aku yang masak ni orang semenanjung jugak. Oleh kerana aku je yang makan Bakso ni kat Sabah dan isteri staf dalam kem ni jugak yang masak, aku bagi jela nama Bakso Sabahan. heee ^^ Orang Sabah ada menu Bakso tak ek? Macam takde kot. kan?? Setahunya popular kat Sabah adalah Nasi Lalap.


10 days challenge:Day 8-8 Fears

Assalamualaikum...

Bertemu kembali di lewat malam selasa. Esok Deepavali. HAPPY DEEPAVALI semua!! Seronokla semua cuti. Beraya sakan.hihihi.

Harini masuk hari ke lapan. Cerita pasal takut. Bab takut ni aku pon jenuh fikir sebenarnya. Apa yang aku takut ek? Takpela aku senaraikan je apa yang berkaitan sebab aku macam lupa je apa perasaan takut tu. :p    

8 yang ditakuti oleh Ayut

1. Bersendirian. Aku bukan takut apa. Cuma bila duduk sorang aku jenis yang fikir macam-macam. Bila macam-macam tu memang sakitla. Tu jadi takut duduk sorang.

2. Kemalangan. Lagi kalau ada nelibatkan kehilangan nyawa. Memang takkan pandang pon la. Takla aku menambah kesesakan lalulintas kan? ;p

3. Bersalin. Eh??!! Hahaha.betulla ni. Sakit kan tapi taku-takut nak juga rasa 3 4 kali ke. Hahaha.

4. Suami di lautan.  Risau ditambah takut. Takut sebab takde daratan. Kalau jadi apa-apa mane nak cekau tanah ye.huhu. 
  
5. Kena marah. Lagi-lagi kalau suamiku itu marah. Tapinya dia marah-marah pujuk balik. Tak dan la nak takutnya. :p

6. Haiwan yang berbisa dan ganas. Kucing je aku berani giler nak pegang dan dekat ye. Selain kucing memang memikirla nak buat apa-apa.



7. Berucap/bercakap depan orang ramai. Ini memang penyakit dari zaman dulu kala. Nampak je ramai orang seram. Takut nak berkata-kata. Darah gemuruh la kot orang cakap tapi aku senang ceritanya takut.

8. Keluar malam. Haaa...ni memang aku takut. Kalau aku keluar malam pasti berteman. Lagipon kalau keluar mesti lepas pukul10 tu dah debar dah. Tak tahula apehal tapi takut ye tu sebab otak fikir macam-macam.

Cukup dah 8 yang aku takutkan. Perasaan takut ni pon sebenarnya boleh dikikis ikut dengan persekitaran jugak kan sebenarnya. Ada je memula takut tapi bila lama-lama dah biasa dengan suasana atau keadaan tu kita jadi berubah. Apa yang pasti benda baik yang kita takutkan baik teruskan tapi kalau sebaliknya baik cari cara mengatasi perasaan tu. Psikologi je kadang tu.hihihi ^^


Jom tengok bola JDT vs FELDA!!

Assalamualaikum...

Apabila malam baru bertemu. Kejap lagi nak pergi tengok bola dengan peneman setia ke hujung nyawa seterusnya ke syurga,suamiku. Ooppss!!

Selama ni tengok bola sorang-sorang. Makan sorang-sorang. Gemuk pon sorang-sorang. Sekarang kita berdua pulak. Cukupkan seminggu berdua nanti lepas tu berdikaei semula ye.


Bosan duduk rumah jadinya malam ni kita keluar ye. Jom ke kedai makan!!!

Tajniah buat Kedah pusingan pertama separuh akhir dengan Pahang berjaya menyumbat gol 3 berbalas 1. Malam ni kita tengok pulak siapa yang berjaya memperoleh mata lebih. Aku walaupun asal Johor tapi aku sokong je dua-dua pasukan kalau tengok. :p 

Korang sokong siapa ni Piala Malaysia?
Kedah?
Pahang?
Felda?
Jdt?



Buah salak

Assalamualaikum...

Harini masih lagi makan tido kat rumah. Menikmati cuti dengan rehat yang terlebih cukup. Hahahaha. Harini ahad. TV pon takde kat sini jadinya aku perabiskan jela makanan yang ada kat umah ni.

Nak dijadikan cerita sebelum aku bercuti datang Semporna, staf sorang tu baru je balik bercuti dari kampung dia kat Sarawak. Dia ada bawak buah salak. Aku serius lama gile tak makan buah salak. Dalam keterujaan tu aku pelik sebabnya buah salak daripada Sarawak ni berduri. Oh serius??!

Ni buah salak yang aku beli.
Gambar buah salak dari sarawak tu lupa plak nak amik.

Pendekkan cerita sampai Sabah aku berenti tepi jalan cari petai. Nampakla buah salak. Tapinya kat Sabah buah salak ye tetap macam yang dekat semenanjung tu. Buah salak tu takde duri. Ahaaa..menarik. Adakah hanya di Sarawak buah salak akan berduri?? Adakah sebab pengaruh habitat dia tumbuh boleh ubah outcome sesuatu buah tu ek?

Rasa sama. Kelat-kelat masam.
Tekstur sama.
Luaran je berbeza.
Sungguh menarik ciptaan Allah.
ke berduri sebab masih muda buah salak ye.?
Siapa rumah dia ada tanam pokok salak. Meh cerita sikit pasal buah salak ni.



10 days challenge:Day 7-7 Most wanted wishlist

Assalamualaikum...

Bertemu lagi dengan cabaran hari ke 7. Semalam entri pendek je sebab jet legged la kot gamaknya. Boleh gitu?? Hahaha.

Okla. 7 impian yang sangat diinginkan. Errr..dah macam puteri impian rasa. Apa pon aku akan usahakan untuk mencapainya. Insya Allah. Amin..

1. Nak mengandung.


2. Nak anak 4 atau 5 orang.


3. Nak beli rumah sendiri.


4. Nak pergi oversea.


5. Nak berniaga a.k.a mempunyai kedai sendiri.


6. Nak berphotoshoot untuk keluarga kecil aku.


7. Nak buat solat sunat tasbih walaupun sekali seumur hidup.

Haaa..itu dia impian yang nak sangat aku dapat. Nampak macam biasa-biasa je kan tapi pada aku ianya sangat luar biasa :) Disiplin kena lebih usaha pon kena lebih lepas ni. Lagi untuk nombor 1 dengan 2 tu. Ahaks!! Wish me luck and all the best ye kawan-kawan.




Happy weekend from Ayut!
Semporna, Sabah.

Seminggu bersama Suami

Assalamualaikum...

Alhamdulillah aku selamat sudah sampai ke Semporna bertemu suami tengahari tadi. Menghabiskan cuti tahun yang masih berbaki bersama insan tersayang. Nama pon jauh kan. Habiskan jela cuti yang ada. Setel.


Eerrr...nape gitu muka kamu suamiku?adehhh :D

Masih sama kem ni. Tak berubah pon.hahaha. tapi apa yang lain ye makin ramai la sebab tentera-tentera darat ada datang sini buat operasi agaknya.

Masa untuk berehat daripada kerja dan perkara-perkara yang memeningkan. Makan tido la ye. Menikmati kehidupan ala-ala honeymoon gamaknya. Layankan. ^^

10 days challenge:Day 6 - 6 Places

Assalamualaikum...

Wah..nak masuk cabaran ke enam dah.ok. Aku rasa boleh abiskan ikut masa dah ni. Gigih aku fikir setiap masa apa nak tulis.hohoho. Cabaran hari ke enam nak aku cerita pasal tempat. Bila tajuk tempat ni terus aku terfikir nak cerita pasal 6 tempat kenangan aku. Malu pon ada jugak nak cerita.hahaha. Boleh gitu??:p

Aku menulis dengan penuh senyuman dah ni.hahaha.ok jom mulakan 6 tempat kenangan bagi aku.

1. Pantai Cherating, Terengganu.

Hanya sekali aku datang sini. Nak tahu tak datang dengan siapa?? Hahaha. Mestilah dengan suami aku sekarang. Tapinya aku pergi masa baru berkawan dan pertama kali aku keluar dengan dia. See? Terkenang pulak tetiba perbualan waktu tu :p B ingat tak lagi wqktu ni kereta kamu mati tengah jalan.Stress!hahaha.

2. Pantai Teluk Cempedak, Kuantan.



Senyum lagi :) Tempat ni banyak sejarah. 4 tahun belajar di Pahang tempat ni la banyak merakam kenangan. Kenangan dengan kawan. Kenangan dengan budak tu dengan budak ni. Kenangan dengan suami sekarang. Hahaha. Paling pasti kat sini la tempat menjadi saksi si suami mengaku dia seorang tentera laut. Korang ada pengakuan-pengakuan bagai ni? Huhu. B ingat tak apa jadi malam tu??? Hahaha.

3. Universiti Malaysia Pahang.


Tempat jatuh bangunnya seorang insan bernama Ayut. Melangkah sendirian dan akhirnya keluar beramai-ramai dengan senyuman dan kejayaan. Di sinilah aku ketawa. Menangis. Bermain. Belajar. Ushar pakwe handsome. Menggatal. Mengedik. Berkawan. Sangat banyak yang aku dapat kat sini. Di akhir kejayaan kat sinilah suami aku jumpa dengan arwah abah. Kat sinilah bermula segala penantian Mohamad Hafizal,suamiku. :)

4. Langkawi


Sweet memory dengan kawan-kawan yang baru habis study. Semua happening. Semua gembira. Semua heaven gile bercuti walaupun percutian budget. Walaupun hanya 4 orang perempuan. Walaupun waktu tu semua tinggal duit saki baki dari belajar sementara tunggu kerja. Inilah pertama kali aku naik kapal terbang. Heaven gile percutian ni. Kenangan paling bahagia dengan kawan-kawan seperjuangan.

5. Pulau Pangkor, Perak.

Honeymoon! One word describe the best place I ever attended.

6. Kampung Parit Sonto.

Tempat tanah tumpah darahku. Tempat jatuh bangun aku. Tempat saksi segala peningkatan aku daripada lahir dan sampai sekarang 26 tahun aku berjalan di bumi pinjaman Allah ni. Memori yang takkan luput ditelan zaman. ^^

Cukul dah 6 tempat. Perghh. Entri terpanjang aku rasa ni. Takpe. Demi sebuah cabaran.hahaha. Bersiap sedia untuk cabaran seterusnya pulak ye.

Pengisian minyak by liter

Assalamualaikum...

Harini nak cerita isu semasa. Sekarang ni sibuk aku tengok wassup group,facebook dan juga bolg-blog cerita pasal rounding kat pam minyak. Pastu mulalah timbul suruh pengguna mengisi minyak cakap nak isi berapa liter bukan ringgit. Logik kah?




Jawapan aku sebagai seorang pekerja pam minyak ianya adalah logik. :) sebulan adalah tak kurang daripada RM5.00 untuk rounding sahaja. Harap maklumnya.

Nak dijadikan cerita memang sekarang ni pelanggan yang datang dah mula cakap..dik isi 20 liter ye... Staf aku pon mula la buat soalan 20 liter berapa ringgit ek?? Hahaha. Bersedia kalkulator jela jawab ye. Sebagai pengguna sebenarnya ada satu button kat pam tu korang boleh tekan supaya bagi amount ringgit ataupon liter tu menjadi genap tapi itu bagi pengguna yang mengisi penuh. Kalau tak memang rounding tu sentiasa ada ye. Tengok setting pam tu pon iya jugak. Pihak syarikat minyak itu yang mahukan ada sampai 3 titik perpuluhan. Pengusaha hanya pasang je ye. Jangan tunding jari terus ke pengusaha pam minyak. Kesian diorang.hahaha. Fikir balik nape diorang perlu buat sampai 3 titik perpuluhan? Mesti ada sebabnya kan. Faham-faham jela.

Nak cakap banyak pon tak pandai. Yang pasti ada logiknya kalau cerita pasal rounding ni. Apa pon bila barang keperluan naik kenala bijak buat perbelanjaan dan bijak dalam mengurus wang anda.

Nasib makan gaji gamaknya. Nak berniagalah nanti boleh mohon TEKUN. TEKUN kan dapat peruntukan banyak bajet 2015 ni. Meh la berniaga semua.huhu ^^










10 days challenge:Day 5-5 Foods

Assalamualaikum...


Foods ataupun bahasa melayu makanan. Cerita bab makanan nak cerita yang aku suka ke tak suka ni.hahaha. Kompius kejap diriku ini dengan cabaran hari kelima ni. Korang nak aku cerita pasal makanan apa ni??hahaha :p

Okla. Tajuk dia pon secara am jadinya aku pecahkan jela ye. Makanan yang aku suka 3 lepastu makan yang aku tak suka dengan makanan harian aku. Bolehla ye. Jom kita mulakan.

Makanan yang aku suka.

1. Tom yam.

Aku tak kira la korang hidang depan aku tom yam campur ke tom yam ayam ke daging ke seafood ke memang aku takkan tolak. Serius. Aku bab tom yam sekarang suka makan kat kedai belakang taman aku ni namanya Ceria Maju. Harga ye RM6.00. Tom yam sahaja. Sekian.

2. Spagetti.



Kegemaran. Namun,kalau aku pergi makan western aku jarang makan sebab aku nak makan yang lebih berat macam ayam grill ke daging ke macamtula.hahaha.ok aku pelik. Suka spagetti yang penuh cheese tu apa ntah namanya. Aku jarang makan tapi aku suka.ok paham ea? ;)

3. Masakan bertemakan sotong.

Haaaa...yang ni suami aku memang dah paham sangat dah. Pergi kedai carik sotong. Makan je kat kedai cari menu sotong. Sotong itu sangat sedap. Masakla gaya apa pon aku pasti makan. Percayalah.haha

Ok lepasni nak jemput aku pot luck ke hape, masak 3 benda atas ni ea.hahaha :p Gerenti licin pinggan senang basuh tuan rumah :) Bawah ni sebaliknya pulak. Kalau masak ni jawabnya aku tolong basuh pinggan la ye sebab pinggan tak berapa nak licin.hihihi 

Makanan yang kurang aku suka. 

4. Berasaskan tempoyak.

Ok. Lagi-lagi ikan patin masak tempoyak. Aku bukan tak makan tau. Cuma kurang laju makannya. :p Peliknya aku makan je durian. Nape ek bila tempoyak boleh pulak aku tak makan.adehhhhh.

Makanan harian kerja.

5. Nasi Bersepah


Ahaaaa...Sepanjang aku bekerja kalau nak tahu dalam seminggu tu ada la 3 kali aku makan nasi bersepah ni. Sebenarnya nasi bersepah ni macam nasi bungkus la. Tapinya lauk nasi bersepah ni sama je. Tak berubah. Kedai tu pon memang masak lauk sama je. Nasi dengan telur,ayam,sayur dan sambal adalah RM4.50. Tetap sepanjang masa. Lauk lain yang ada adalah sotong dengan daging. Perasaan makan nasi bersepah ni sangat heaven. Ni la nasi paling berbaloi kalau dinikamti kat Batu Pahat ni. Kedainya warung sebelah Masjid Pasar Pagi Batu Pahat ye. :)

Haaa..tu la cerita pasal makanan aku. Orang lain mesti cerita pasal makanan yang sedap-sedap kan? Takpela ye. Keyword makanan tetap ada di sini dalam menyahut cabaran. Kang aku tepek gambar makanan banyak-banyak ada pulak kelaparan jap lagi.hoho.

Ok. Esok ada cabaran lain pulak..Cepatla abis ayut oiiiii..hahaha ^^


CPUV Oktober 2014 Melanda Blog!

Assalamualaikum...



Alhamdulillah..Yeayyy!!
Jangan lupa anda-anda semua untuk kemaskini akaun Nuffnang anda ye.

Inilah berita yang aku nak share tu..Terkejut kitewww!! Hahaha. Terima kasih Nuffnang. Rezeki masih berpihak pada aku. Insya Allah akan berterusan. Limpah ruahkanlah rezeki suamiku dan diriku. Aminnn.

Sikit-sikit lama-lama jadi bukit kan kawan-kawan. Oleh kerana tak nak bagi kosong je kenalah usaha lebih sikit untuk memberikan info menarik pada pengunjung blog kan. Ok dah tak sempat dah nak kira tu CPUV yang ke berapa. Apa yang pasti tu jela yang tengah on going. Tips?? Tips untuk dapat CPUV ni ada ramai blogger otai yang berkongsi. Google ea tips nak dapatkan CPUV :)

Cepat tinggal link anda semua...
nak melawat kawasan ni..
^^



10 days challenge:Days 4-4 Books

Assalamualaikum...

Aku masih teruskan jugala ye 10 days challenge aku ni. Baru nak masuk hari ke empat rupanya. Lambat yela perjalanan cabaran aku ni. Alahaiiii..

Macam biasa dia minta 4 buku aku bagi 1 buku je ye. Ok langgar peraturan :p hohoho. Tak kira nak jugak buat 1 daripada aku tak buat kan...? Minta sokongan daripada semua dengan muka kesian...hihi.

Buku terbaru yang aku baca walaupun mungkin ada dah baca lama.

Kitab Sang Cupid.
Aziz Harun.


Ini bukan novel. Ini bukan sekadar cerita khayalan. Sebuah kompilasi cerpen pendek yang berkaitan cinta. CINTA ALLAH. CINTA SAHABAT. CINTA CINTA. Best. Paling best cerpen awal-awal sekali Kisah Dua Alam. See? Tajuk pon seriau baca.hohoho. Memuatkan 14 kisah cinta dan cerita cintanya sangat realistik.

Usah jijik mendengar kata cinta andai kau sendiri bercinta.......
Ayat makan dalam aku rasa ni.hahaha. Sangat enjoy ketika baca buku Kitab Sang Cupid ni. Aku pon serba sikit dah bagitau kandungan buku ni jadi bolehla buat koleksi sesiapa yang berkenan dengan koleksi cerpen yang mengajar erti cinta bukan semestinya hanya berakhir dengan sebuah kebahagiaan. ^^


Lupa segala password!

Assalamualaikum...


Lama tak menulis.
Terasa kekok gila tak tahu nak mulakan dari mana. Sepi tenggelam terus blog aku ni. Nasib badanla kalau guna internet Mobile Data kan. Selebihnya aku dah macam kehilangan idea nak berkongsi dan bercerita. Semua rasa macam tak ikhlas je dari hati kalau menulis tu. hahaha. Nampak tak keikhlasan aku untuk menulis :p

Bila dah lama tak update blog, tengok Nuffnang, tengok email dan sebagaiya semestinya Password segala bagai aku dah lupa. Uwwwaarrgghh!! Dah aku kena reset semua password aku. Macamana nak reset paword email selamatlah aku masih ingat. hahaha. Bila 2 bulan tak bukak email, paham-paham jela berjela aku punya email dalam inbox.


Okla. Aku saja je jengah blog tersayang ni. Insya Allah lepas-lepas ni akan ada update lagi. Ada sesiapa nak offer diri tak untuk aku upahkan korang edit blog aku ni. Macam dah malas je nak edit sendiri. hohoho. Sila angkat tangan anda wahai designer-designer blog!! :D

sesungguhnya dalam tak ingat password bagai aku ada berita gembira!! Terkejut kiteww..hahaha. Nanti aku cerita kat entry lain yer. Just to say hai kat semua!

Tahniah owner blog kak Saila atas kelahiran baby anda!
Tahniah kepada Kak Ina juga atas kelahiran baby anda juga!
Tahniah kepada B2B sekalian yang telah selesai majlis anda!
Tahniah kepada semua yang success in your study jugak ye!

Banyak cerita kawan blog yang tertinggal.
Maaf dipinta ye kerana tak berpeluang singgah.
Tapi tetap masih ada yang aku baca ye.
Just jadi silent reader! ^^
Takut nak komen pape sebab nanti korang balas jejak blog aku tak berupdate.
Ok fine.Lari dulu! :D


10 days challenge:Day 3 - 3 Songs

Assalamualaikum...

Korang tak berjaya update berterusan kat blog...ok.Menangis sendiri lagi. Masalah bila takde broadband dan hanya menggunakan mobile data. Nak melayari Internet tu memang kena tunggu H+ la maknanya :( Sabar jela..

Day 3. Aku kena bagi 3 lagu.ok. takde masalah kalau lagu ni. Sempena hari kemerdekaan Malaysia yang ke 57 ni, aku nak letak lagu kemerdekaan la. Lagu kemerdekaan Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta.



Lirik lagu Di sini Lahirnya Sebuah Cinta

Cinta
Cinta kepada nusa
Kini dan selamanya
Tak berbelah bagi

Cinta bergema
Sejarah kebangkitan
Semangat bagai pahlawan
Alangkah oh bertuahnya

Kita
Punya rasa yang dalam
Pada pertiwi ini
Kita terus berganding ke mercu

c/o
Di sini lahirnya sebuah cinta
Cinta yang semarakkan
Penyatuan kita semua
Di sini lahirnya sebuah cinta
Curahkan sepenuhnya
Jasa dan budi kita

Segala cabaran
Kita terus tempuhi
Jangan ada yang leka
Tetap berjuang

Nyanyian: Bob 
Ciptaan: Ahmad Fedtri Yahya

Salam Merdeka daripada Ayut!!
Di sini lahirnya sebuah cinta.


10 Days Challange: Day 2-2 Film

Assalamualaikum....

Masuk hari kedua dah. Hari kedua kena cerita pasal filem. Bila sebut filem aku pon teringat. Laaaa..aritu baru je tengok How to train your dragon 2. See? Boleh je kalau buat entri pasal tu dulu. Takla blog sunyi sepi kan.huhuhu.

Filem: How to train your dragon 2?

Google images

Ingat Hiccup? Ingat toothless? Ala naga hitam yang comel lagi bijak tu.hahaha. Cerita animasi yang sangat best pada aku. Tak bosan. Tak rugi tengok. 

Arahan: Dean DeBlois

Konflik How to train your dragon 2 ni bila Hiccup dan toothless terjumpa sebuah tempat dipanggil ice cave iaitu tempat ibu naga. Ice cave tu juga ada penjaga iaitu seorang perempuan. Siapa perempuan tu? Kena tengok. Konflik kedua bila ayah Hiccup mati. Hiccup kena menjadi pengganti sebagai ketua kumpulan di Pulau Berk mereka. Macamana Hiccup? Kena tengok.

Buat penggemar cerita animasi macam aku ni kena tengok. Boleh aku menangis tengok.hahaha. Part sedih tu memang menangisla. Bila masa kagum tu siap ..wahhhh..hahaha. Tak rugi tengok kat wayang masa baru-baru keluar waktu puasa haritu. :) 

Filem kedua aku cerita petang sikit. Kena bagi 2 filem kan...? Nanti taip lagi entri untuk filem. :) 

10 days challenge: Day1-Picture

Assalamualaikum...

Day 1-Picture

Hari pertama cabaran yang perlu dilakukan adalah untuk cerita pasal gambar. Semalam pon aku dah cakap nak kongsi gambar yang sangat-sangat kuat dalam ingatan,jadinya harini aku tunaikan ye ;)

Kereta kesayangan adalah tema gambar aku. Biar gambar berbicara la ye. Aku cerita sikit jela. Menangis rasa tengok balik. Hohoho.

Gambar 1 = Kemalangan 1

Masa kemalangan pertama sebab langgar pagar ye kawan-kawan. Nak masuk parking rumah pergi langgar pagar. Nasib kau la ayut!

Gambar 2 = Kemalangan 2


Kemalangan kedua jadi masa pergi Johor dengan kakak aku. Benda ni jadi sebab bas kilang tu main redah aci dia je nak seberang jalan. Padahal boleh nampak kot kereta aku kat jalan tengah. Stress dengan minah indon tu! Benda ni jadi seminggu lepas tunang aku (masa tu tunangla kan sekarang suami) kena pindah Sabah.

Gambar 3 = Kemalangan 3

Kali ketiga punya kemalangan aku tak pernah publish kat mana-mana. Ini la kemalangan paling teruk aku terima sehari selepas suami tersayang aku balik ke Sabah. Sedih. Takut. Fobia. Semua ada. Salah aku sendiri sebab langgar kereta parking tepi jalan. What did you aspect bila benda ni jadi? Mestila aku menangis puas-puas dulu baru buat report.hahahaha. Sekali kereta yang terlibat sampai 2 ok. 

Gambar 4 = Kemalangan 4

Ok. Ni yang terakhir. Aku tak tahu la orang dengki ke tak sengaja. Apa yang pasti ramai cakap ada benda tajam atau berat yang kena kat situ. Kalau orang buat moga aku dapatla rezeki lain atas perbuatan dia ni. Amin.

Ok.
Inilah gambar yang sangat bermakna dalam hidup aku. Kenapa? Mengajar aku lebih sabar,lebih redha,lebih kuat dan tak kurang jugak lebih berilmu dalam menghadapi kemalangan. Gambar-gambar ni jugakla yang kalau aku tengok aku macam rasa 'aku hadapi semua ni ke?' :') Mungkin pada korang ala kemalangan kecik je. Pada aku inilah yang besar dalam hidup aku.

Lebih berhati-hati membawa kereta ye semua.
Jumpa lagi next entry untuk cabaran seterusnya. 




10 days challenge!!

Assalamualaikum....

Ok fine 4 hari blog takde entri. Menangis. Selalu mengadu kat si suami kalau bab blog ni. Antara ayat paling best ....takde idea la nak update blog..cane ni.... Hahahaha. Sabar jela. Lepastu balas ye mesti ...pulak dah... ok. Fine. Takde idea untuk membantu.

Pagi ni saje aku tenung blog-blog yang berupdate kat list tu kan. Pastu ternampak Sally post pasal 10 days challenge. Ahaaa..good idea. Aku pon nak joinla. Sekurang-kurangnya 10 hari blog aku ada la entri. Hohoho.


Mekaseh Sally memberikan idea ni. Aku akan menggunakan sebaiknya. ^^ Ada sesiapa kekeringan idea? Jom cabar diri anda.

Kalau takde masalah arini akan dimulakan. Korang nak gambar apa...?
Aku nak cari gambar best moment la.
^^
Tunggu yer!!


22hb August 2014 - MH17

Assalamualaikum...

Salam takziah buat ahli keluarga mangsa nahas MH17 dan tak lupa juga MH370. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Perginya dengan senyuman kembalinya dengan tangisan. Allahuakbar. Moga kesemua rakyat Malaysia yang terlibat dalam nahas MH17 dapat dibawa kembali dengan selamat.


22 Ogos 2014. Hari bagi menghormati kepulangan jenazah bagi nahas MH17 daripada Amsterdam. Acara yang dilakukan dengan penuh istiadat. Kepulangan yang tidak dirancang jadi sebegini bagi setiap ahli keluarga anak kapal dan penumpang MH17. Apa sekali pon,doakanlah yabg terbaik buat semua mangsa yang terlibat. Al Fatihah buat yang beragama Islam dan penghormatan mengikut agama masing-masing.

Ya Allah peliharalah umat Islam di seluruh dunia dan lindungilah kami daripada tipu daya dan hasad dengki dunia. Amin.

Bulan Kemerdekaan.
Bulan penuh sejarah.
Tahun yang sarat kesyahduan.

Di sini lahirnya sebuah cinta.
MAS teruskanlah kamu terbang.
Aku membesar dengan bangga melihat kamu megah di atas awan.






Western Food di Parit Raja

Assalamualaikum...

Selepas hari kemunculan dalam blog masih lagi bertahan blog ni untuk mengadakan entry.hihihi. Sebaik mungkin akan diperkukuhkan momentum untuk berkongsi. :)

Kali ni nak share pengetahuan am. Pengetahuan am mengenai lokasi makanan di Pekan Parit Raja. Nama pon pekan munhkin untuk pencarian western food agak sukar. Setelah aku ulang-alik dari rumah aku jumpa kedai western food. Aku penggemar western food. Harap maklum.heee.


Aku beranganla kejap konon candle light dinner gitukan. Padahal tepi jalan je kedai tu. Takdela beria mana. Cuma ada la dekorasi dia letak lilin tengah meja tu. Kira okla kan sebab memang ada candle.hahahaha.

Komen aku!
Tempat agak selesa dan bersih. Bersih itu penting.
Makanan memang murah dan mengenyangkan. Boleh dia buat fish and chips dengan chicken chop RM5 SAHAJA. Kan murah tu. Kan?


Rasa makanan pada aku baik. Setaraf harga belas ringgit punya makanan. Suami aku pon cakap sedap dan ok maknanya memang ok. Biasala kalau pengkritik makanan dah cakap sedap memang okla tu kan. :)
Aku recommended buat penggemar western food dan teringin nak makan bila balik kampung kat sekita Ayer Hitam dan Parit Raja bolehla mencuba.


Kedudukan:
Brown Sauce Western Food
Berhadapan dengan klinik kesihatan Parit Raja. Kalau tak silap ye. Kedai ye ke dalam sikit tapi ada signboard tulis. Pasti nampak punya.


WW#92: Papan tak bertanda!

Assalamualaikum....



Takde km
Takde arah
Buat semak tepi jalan je.
=_="

WW#91: That day will come to us

Assalamualaikum....



Insya Allah.
Waiting for the 'anugerah' dari Allah.
Usaha!
^^



Kad Raya Esklusif!

Assalamualaikum...


Aha....ingat lagi tak aku janji nak bagitahu satu-satunya kad raya aku terima tahun ni? Hihihi. Sangat esklusif ok aku rasa bila ada satu-satunya kad yang sampai untuk tahun ni. Terima kasih kerana masih ingat aku dan mengenang diriku yang jauh ni.

Ok jom tengok kad raya yang esklusif ku terima daripada Kak Mimie!!!


Alhamdulillah selamat aku terima sehari sebelum berangkat ke Perak.
Kerana kad raya ni jugakla aku menjelma semula ke alam blog ni.huhuhu. seram je rasa siap beralam-alam. Terima kasih kak Mimie. Maaf tak dapat nak membalas kad raya yang diberi. Insya Allah akan dibalas tahun depan kalau umur panjang...Tak tipu ni. :) 

Sangat terkejut waktu terima kad ni. Terharu sebab masih ada yang ingat :')



Anak peninggalan si Kenit

Assalamualaikum...

Ingat lagi tak korang pada si Kenit? Dulu aku penah cerita pasal mom to be Kenit. Hahaha. Ok kalau ingat untuk anak yang tu tak hidup pon sekor. Tapi, Kenit ada bunting lagi. Yesss.memang produktif sungguh.huhuhu. Kali ni anak dia hidup. 2 ekor. Tomey!!

Sekarang dah besar. Kejap je toyen dengan uteh ni besar.huhuhu.

Happy family!!

Masa ni kecik lagi. Nampak pon macam lemah je.huhuhu. Mekaseh Kenit jadi ibu yang terbaik buat toyen dan uteh. :'(

Sekarang ibu Kenit dalam kenangan. Dia demam panas sebab lepas kena cucuk aritu aku tak pantau dia. Akhirnya demam dia melarat dan dia mati. Sedih......
Takpe ye Kenit...aku jaga peninggalan yang Kenit lahirkan ni ye. Sekarang sangat sihat. Moga Kenit bahagia la ye kat sana. :)


Kenit pergi 2 minggu sebelum raya. Sedih. Tak sempat nak beraya sama Kenit.Alahai...

Selamat Hari Raya!!

Assalamualaikum...


Selamat Hari Raya 
Maaf zahir dan batin.

Semoga raya yang telah menjelma ini memberi seribu kebahagian dan kerahmatan buat semua umat Islam di dunia ini.amin.

Ok terasa kembali aura akad nikah dulu-dulu.kikiki. Ini jela baju raya kitorang pon. 1st year as husband and wife sambut Hari Raya. :)


Buat kawan semua dan pembaca blog akuayut ni, maaf ada salah silap atau terkasar bahasa dalam menulis dan bersahabat ye. Maaf juga kalau ada terlambat untuk menjengah semula blog kawan-kawan. Insya Allah akan dibalas juga kunjungan. :)

Walaupun terlambat moga masih lagi ada keceriaan korang baca ucapan raya ni ea.hahaha. Sungguh tak sopan rasa bagi ucapan lambat-lambat ni. Okla. Next entry nak bagitahu kita dapat satu-satunya kad raya pada tahun ni.Nak tahu dari siapa? Wait and see next entry ye!!

Comment Moderation

Assalamualaikum....


Ayut kembali!!
Tapi kembali ye ni tak tahu la sampai bila.Rindu nak menulis.Rindu nak kongsi cerita.Rindu nak baca perkongaian kawan-kawan.Insya Allah akan cuba dikekalkan momentum untuk berblog ni. ^^

Nak bagitahu je ni.Kenkangan masa dan kelajuan internet menjadi masalah nombor 1 aku sekarang ni untuk berblog.Jadinya aku kerana terpaksa aku relakan la jugak buat NEVER untuk Comment Moderation.


Setting - post and comment - comment - comment moderation - never - save setting

Siap!

Jangan risau. Kelapangan aku mesti baca semula dan melawat korang semua. Apa yang pasti blog dalam bloglist adalah keutamaan. Yeay!!

Tu jela dulu nak bagitahu. Ucapan raya ke apa next entry. ^^ Sayang korang semua...

Jalan Rahmat,Batu Pahat

Assalamualaikum...

Sejenak berhenti di lampu isyarat, mengambil Samsung Grand di dalam beg, Camera, Naikkan tangan dan Inilah hasilnya.


Jalan Rahmat,Batu Pahat.


Buat warga selain daripada warga Batu Pahat, nak bagitahu kat korang,kalau aku membebel pasal Jalan Rahmat Batu Pahat ni la tempatnya.Kat Jalan Rahmat Batu Pahat ni jugaklah orang akan sebut pasal BP Walk. Area sini jugakla orang akan ada sebut pasal Club 2000.wow! :p

Ingat tau! ^^
hahaha. Be happy with your day!

Buah Delima

Assalamualaikum...


Kembali aku untuk memastikan blog ini masih ada pengisiannya.hohoho.Macam biasa aku punya entry blog kalau tak merepek mesti pasal makan. Lagipon aku rasa topik makan ni jela yang tak pernah habis isunya. ^^ Beberapa hari sahaja lagi dah nak Ramadhan. Sebelum terliur macam-macam baik aku cerita pasal makan-makan ni sebelum puasa.

Buah Delima.
Sebelum ni ada baca pasal khasiat Buah Delima. Khasiat Buah Delima ni sangat banyak samada untuk kesihatan luaran mahupun dalaman. Apa yang aku pernah dengar, salah satu khasiat Buah Delima ni adalah mengelakkan diri daripada terkena gangguan syaitan. Pernah dengar? Lagipon, Buah Delima ini adalah salah satu buah yang Nabi makan selain daripada Kurma. Lagi khasiat Buah Delima ni dikatakan dapat mencuci darah. Apa yang pasti jika Nabi juga makan pastinya banyak kelebihan buah delima ni. ^^

Ini kisah Buah Delima aku.huhuhu. Nak dijadikan cerita, suami tersayang aku ni beria suruh mencari Buah Delima. Pada awalnya sebab mak mertua yang mencari. Aku pon sebenarnya tak pernanh makan Buah Delima. Bentuk Buah Delima ni pon tahu dalam google je ^^ Rumah sewa aku ni dekatla dengan Pasaraya Nirwana. Tengah jalan-jalan tu terpandang buah. Tengok dekat sikit,'Ehhh!!Buah Delima la...!' Terus amik satu, bayar bawak balik rumah. Harganya jangan ceritala tapi biar gambar yang berbicara.


Isi Buah Delima ni pon pertama kali tengok. Ni pon biar gambar yang berbicara.



Rasa Buah Delima ni sedap.Kecik-kecik macam tu memang macam makan jajan ok.Sedap je masuk mulut. Orang cakap makan Buah Delima ni tak boleh kongsi sebab khasiat Buah Delima ni adalah 1 biji tu.Kalau kongsi nanti khasiatnya dah kurang.Gitu pulak...Ye ke??Pernah dengar? *Sekarang ni rumors bertebaran.Sesah nak percaya mana betul mana tak.mmmmm..

Apa pon khasiat Buah Delima memang banyak.Nak tahu lebih banyak boleh google lagi ^^ Aku bagi sikit jela. Sekarang ni pon ramai je yang dah jual Jus Buah Delima. Jadinya siapa yang nak cepat lagi mudah bolehla beli yang dibuat minuman jus tu.Siap tinggal minum je ^^ Korang pernah makan Buah Delima? teruja tak tengok dalam Buah Delima yang ketul-ketul kecik macam tu? Aku is sangat teruja ok.hahaha.

Ramadhan 1435H

Assalamualaikum. ..


Bulan Ramadhan bakal muncul kembali. Tadi dengar pengisytiharan Bulan Ramadhan kat TV3. Seronok je dengar. Hihihi. Walaupun Pemegang Mohor Raja-Raja tu cakap tak sampai pon 5 minit kan. 

Ya Allah...Panjangkanlah usia kami untuk menjalani ibadah puasa dengan sihat dan penuh keberkatan daripadaMu.Amin.

Ahlan wasahlan ya Ramadhan!
Tarikh telah ditetapkan untuk bermulanya Malaysia berpuasa.
1 Ramadhan 1435H
Bersamaan dengan 29 Jun 2014.


Selamat melakukan ibadah puasa buat semua umat Islam khasnya dan buat semua yang meraikannya di seluruh dunia. ^^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...