-Kawan Aku-

Kahwin oh Kahwin!

Assalamualaikum...



Jumpe ni kat SINI ni.Google keluarkan.Minta halal yer perkongsian ni.Meh nak ulas sikit apa yang dikatakan Dato' Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood huraikan kat atas ni mengenai faedah yang terkandung dalam sebuah perkahwinan ^___^


Menyahut Seruan Fitrah. Fitrah manusia untuk disayangi dan menyanyangi.Fitrah manusia yang mempunyai nafsu tidak kira lelaki mahupun perempuan.Perkahwinanlah jalannya.

Perkahwinan adalah Ibadat. Kita selalu dengarkan?Jika seseorang itu telah berkahwin,maka sempurnalah sebahagian imannya.Dalam perkahwinan juga banyak pahala yang boleh kita kumpul antara suami dan isteri.Insha Allah.

Perkahwinan adalah Sunnah Rasullah S.A.W. Setiap sunnah Rasullah adalah menepati setiap keinginan kita.Semoga kelak syafaat yang akan kita perolehi.Rasulullah adalah contoh terbaik kita dalam melayari sebuah kehidupan.

Melahirkan zuriat yang soleh dan solehah.Zuriat yang sah dan cerdik sentiasa menjadi impian pasangan.Carilah pasangan yang subur dan pengasih bagi melahirkan penyeri rumahtangga kita.Pasti kebahagiaan diperolehi dunia dan akhirat.Insha Allah.

Mewujudkan ketenangan jiwa dan ketenteraman rohani. Ha..memang tak dinafikan benda ni.Sentiasa risaukan sebelum kahwin?Jiwa kacau selalu.Gaduh sana sini.Masalah sana sini.Berkahwinlah.Ketenangan pasti wujud bila dia sah jadi teman kita dan bila kita sentiasa ada tempat untuk mengadu dan bergantung selepas Allah dan keluarga.Bersama-sama dengan setiap apa yang berlaku.Insha Allah.

Menjaga ahlak. Berkahwin dengan pastinya dapat menjaga dan mengelakkkan kita daripada terjebak dengan kerosakkan akhlak.Lagipon banyak nama kena jaga sebab keluarga kita dah jadi semakin besar.Bila dah tahu tanggungjawab masing-masing,rasa nak buat salah sikit pon terfikir-fikir.Secara tak langsung kita pasti menjaga kehormatan diri kita kan?






p/s: Kahwin Jom! ^___^




30 pesanan buat ayut :

PinkUmmi said... Reply To This Comment

akak dh kahwin...huhuhu

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

dah kawen tak le kawen lagi hehe

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

nak khwin tp lom masanya kot..hihi.

azizah :) said... Reply To This Comment

Alhamdulilah ayut dah selangkah menuju gerbang perkahwinan :)

miz ruha said... Reply To This Comment

jom kawen!! ^__^

Myra Jay said... Reply To This Comment

Hehee, betul tu, so apa lagi cepat2 kawen na :D

Aishah Jahirah said... Reply To This Comment

amboi...dah sedia,sampai masa,kawen le...:)

Aida Omar said... Reply To This Comment

tips yang boleh digunakan oleh setiap insan tak kisah yang dah kawen atau belum kawen :) perkongsian yang sangat berilmiah ayut :)

s h a said... Reply To This Comment

Wahh...ayut sudah mula membuat persediaan.hehe.jom2 kawin ramai2. :)

Wana Owen said... Reply To This Comment

nak kawin jugak la cam ni.heheheh.=)

Remy hazza said... Reply To This Comment

kawen nakpak mudah tapi tanggungjawab dan persediaan besar......

Emas Putih said... Reply To This Comment

nak kawin xda calon :'(

Sue-Rya Qistina said... Reply To This Comment

thanks sharing. menarik ni. bagi yg belum berumahtangga dan bercadang nak berumahtangga, mmg elok baca ni utk jadikan panduan :)

Jna marcello said... Reply To This Comment

na yg xcited nak kawen weee~!

adyna said... Reply To This Comment

kompang dipalu pengantin baru.. kelopak2 jantung2 kelopak jantung (sebut laju2 bunyi kompang ) :)

QueeN TerataI said... Reply To This Comment

bila berkahwin ni mmg byk kebaikan dan rahmat yg kita perolehi... tp perlu diingat kahwin ni juga bkn semudah menyebut 'kahwin' itu sendiri.. sblm berkahwin byk perkara yg perlu kita persiapkan utk menghadapi segala pahit manis dlm perkahwinan itu sendiri... ;)

adyna said... Reply To This Comment

pasni insyaAllah ada rezeki ayut lak kan :)

menghitung hari...lalalal

saja mengusik ayut ;)

ummuaidan said... Reply To This Comment

kawen cepat2 yer yut..lagi sunnah ..jgn takut susah..rezeki Allah ade dimana2...ari tu lps nengok gambar tnang ayut konvo hafizal...ayut masuk dlm mimpi akak lak...huhu

Eca Dwinky Asha said... Reply To This Comment

nk kawen camna..bf pun xde :P

hazwan hairy said... Reply To This Comment

xsbr nak khwin gak..tp calon xdk..hahahha...

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

nice sharing dear

fieda said... Reply To This Comment

thanks sharing...bermakna buat mereka yg nak kawin..

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

kena persiap mental dan fizikal..

ayut said... Reply To This Comment

@ummuaidan aik...akak mimpi ayut..wahhhh..rindu ayut ea kak..hihihi :)

ayut said... Reply To This Comment

@Eca Dwinky Asha pulak dh....adehhh

ayut said... Reply To This Comment

@hazwan hairy hihihi..takpe..lelaki crik duit dulu ea hairy..dh ckup g pinang je trus :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said... Reply To This Comment

kawen best hikss

cik nana said... Reply To This Comment

tak sabar nak kawen jugakkkkk. heee

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

bagus utk mereka yg sdg menuju ke alam perkahwinan ni..

caliph shuriken said... Reply To This Comment

menuju gerbang perkahwinan.. mcm tajuk buku pnah sy jual dulu ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...