-Kawan Aku-

Selamat Menyambut Deepavali!

Assalamualaikum...

Esok Cuti!!
(kaitan dengan tajuk? *~*)


Alhamdulillah negara Malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa.Mereka raya,kita dapat cuti.Kita raya,mereka yang lain pon boleh cuti.Syukur dengan nikmat keamanan dan kegembiraan ini.Esok kita akan menyambut perayaan Deepavali khususnya kepada mereka penganut agama Hindu. Deepavali juga dikenali sebagai Pesta Cahaya di kalangan mereka kerana mereka akan memasang pelita yang berderet(kebiasaannya) mengikut kepercayaan mereka [SINI].

Tradisi biasa yang boleh kita nampak bila Perayaan Deepavali adalah "Kolam"."Kolam" kebiasaan yang akan kita nampak diperbuat daripada beras(bijiran) yang telah diwarnakan yang akan diletakkan di atas lakaran lantai dan kebiasaannya depan pintu umah mereka."Kolam" ini mempunyai maksudnya yang tersendiri [SINI].Pada aku benda ni memang kreatif.Aku tengok daripada kesenian ye la.Gigih kot nak buat benda ni.Harap tangan tak kreatif aku memang senget benget la jadinya.hihihi.Contoh "kolam" macam kat bawah ni.


Kebiasaannya masyarakat India akan menyediakan santapan tradisi mereka iaitu Maruku.Aku rasa makanan ini memang dah sebati di kalangan semua masyarakat.Dah macam kerepek.Maruku juga ada macam-macam bentuknya tapi,di bawah ni adalah bentuk asal maruku yang betul-betul mengikut tradisi Masyarakat India.Kalau ikut mulut aku,suka yang panjang-panjang tu...tak tebal dan sedap je masuk mulut.Tak jemu la kalau ada depan mata.Dah macam kerepek.



Selamat Menyambut Deepavali
dan
Selamat Bercuti buat semua!
^____^



p/s: Entry masakan tema daging esok ea..hahaha.terlupe pulak -_-"

20 pesanan buat ayut :

Sue-Rya Qistina said... Reply To This Comment

happy deepavali buat semua kaum india yg meraikan perayaan ni. :)

Wana Owen said... Reply To This Comment

best nya marukuuuu!

selamat bercuti esok!=)

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

selamat menyambut depavali

Jna marcello said... Reply To This Comment

huhuhu hpy deepavali to all hindu faith

chemija said... Reply To This Comment

cantiknya kolam

chot ok..! said... Reply To This Comment

teringin nk bljar wat kolam depavali tu..tp kalau sampai kt tgn sya,slp2 tak jadi apa..haha..

Jom terjah kalau sudi ..TQ :
http://chot91.blogspot.com/2012/11/travel-to-singaporeuniversal-studio.html

aisya said... Reply To This Comment

selamat bercuti ye.. hehe

LelakiSemalam said... Reply To This Comment

jemputla datang rumah...heehee!

azizah :) said... Reply To This Comment

selamat bercuti ayutt :)

BlueiceButterfly said... Reply To This Comment

sedapnye maruku..hehe selamat bercuti :)

Remy hazza said... Reply To This Comment

salam deepavali utk semua yg meraikannnya..... tertiba terliur bila sebut maruku....nk kena mintak kat kenkawan nie......he3

adyna said... Reply To This Comment

maruku tue sedap :)

4feet8 said... Reply To This Comment

paling pengsan bila ada customer beria suruh dtg openhouse dia..mmg pengsan..hehe

ummuaidan said... Reply To This Comment

ayut buatlah marukku utnuk akak sempena deepavali nie boley...hehehe

cik nana said... Reply To This Comment

maruku tebal2 ni takut keras jee. hikhik

shidaR said... Reply To This Comment

wahhh.happy deeepavali dear hehee..mkn muruku yukk..

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

'kolam' cantikkan.. nmpk dorg buat cam rumit je..

Noraim said... Reply To This Comment

suka sgt tgk kolam tu. macam2 bentuk ade. kreatif kan sape buat tu. teringn nak cuba buat. tp tangan keras ni buatt apa pn tak jd. kehkeh.

ayut said... Reply To This Comment

@ummuaidan tkut tak jadi maruku je kak nnt..ntah2x jd jemput2x kang :D

Wanieys a.k.a IbuQalief said... Reply To This Comment

kolam tu cantik la...mcm rumit jer nak buat dia hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...