-Kawan Aku-

Banjir!

Assalamualaikum...


Semalam tengok-tengok post kat FB ternampak abang kat kampung tu post.




Semoga tahun ni air kat umah takla naik tinggi macam tahun-tahun sebelum ni.Kesian jugak bila teringat kampung sebab kat umah tu takde siapa dah nak tolong.Kalau air naik tinggi dua orang jela yang kena kemas-kemas semua benda.Harap tak masuk umah banjir kali ni.Amin.

Wheeling and reeling: Darus Mat Rendah, 64, being pushed through knee-deep water by his daughter-in-law Rusmadi, 32, at their house in Kampung Selabak near Teluk Intan, Perak.
[Kredit: The Star]

Kawasan yang kini telah berhadapan dengan banjir Perak,Selangor dan Johor.Pantai barat semenanjung dikatakan akan terus mengalami hujan yang berpanjangan sepanjang minggu ini.Jadinya kawasan-kawasan yang rendah dan selalu dinaiki air seperti tahun-tahun lepas baiklah ambil langkah berjaga-jaga.

Berdasarkan pengalaman sepanjang umah aku naik air ni,biasanya kalau air dah mula bertakung depan umah aku akan cepat-cepat kosongkan almari baju bahagian bawah dengan angkat barang eletrik ke tempat lebih tinggi.Bahaya wooo..huhuhu.Waktu ni kesejukan ye memang kalau boleh nak berselimut setiap masa.Kalau korang ada asma tu,baiklah get ready ubat-ubat yang berkaitan.Selain daripada selamatkan barang,mesti selamatkan kucing-kucing yang ada kat umah tu.hihihi.Teringat ada kucing pernah bela dulu sampai boleh berenang sebab dah slalu berhadapan dengan banjir agaknya.hahahaha.Mati dah kucing tu.Namanya Comot.

Dulu waktu kecik-kecik best je kan main air.Tapi sekarang tak payah main air ye kanak-kanak sekalian.Lagi kalau yang duduk bandar pastu balik kampung nak main air.Baik tak payah.Sebab budak bandar ni tak biasa dengan banjir semua ni.Silap langkah korang tak reti nak adapt.Budak kampung dah biasa so diorang boleh nak adapt.Bukan nak bezakan atau double standard tau.Tapi kenyataan. ^___^ Lagipon kalau masa banjir ni kan memang segala  macam binatang akan kuar dari tempat persembunyian.Bahaya sebenarnya.Kalau tak berhati-hati korangla yang akan jadi mangsa.

Benda paling tak suka pada aku waktu ni adalah bila banjir dah surut.WHY???
Sebab time air dah nak surut tu banyak la cacing-cacing yang panjang-panjang tu keluar.Oh no..!Sangat geli untuk melangkah.Langkah terbaik yang aku buat adalah duduk dalam umah tak kuar pegi mana-mana.hihihi.


Korang sama tak macam aku?
^___^




35 pesanan buat ayut :

Dylla Abas said... Reply To This Comment

pernah ada pengalaman banjir...tp alhamdulillah air x naik tggi sgt..

hananhadila said... Reply To This Comment

haha ! pengalaman yang best kot :P yang cutenye kucing pandai berenang , hahahaha !!

Fauziah Mohamad said... Reply To This Comment

eeee cacing!!!geli jugak!

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

alahaiiiiii geli pulak akak baca bab cacing tu..

hazwan hairy said... Reply To This Comment

alhmdulillah xpernah mersa lagi...hikhik

Wanieys a.k.a IbuQalief said... Reply To This Comment

minta simpang la daripada banjir....penat tau ayut kalu banjir ni..harap2 tu xbanjir la kan

Aishah Jahirah said... Reply To This Comment

cacing.....memang geli...erm kawasan rendah mmg dah mula banjir...dulu penah merasa pengalaman banjir kilat je,tu pun masa kecik.

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

risau gak bila banjir ni

miz ruha said... Reply To This Comment

sama... kawasan rumah sy adalah kawasan yg boleh dikira akan dilanda banjir...
tapi alhamdulillah sebab dah lama juga tak banjir air tinggi2..
setakat paras pinggan aje...
takut juga kalau tahun ni tetiba air nak tinggi..

kucing sy nama comot! ^_^

ummuaidan said... Reply To This Comment

Semoga umah ayut selamat dr banjir.. mungkin kena wak langkah berjaga2 dari awal kalau ujan berterusan.. kesian mrk yg tinggal tuh kan...huhuh..
kat sini pun hujan hari nie..tp takler teruk..harap2 banjir kat mesia semakin pulih..inshaallah..

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

cian pd tmpt yg bnjirkan...

izzah said... Reply To This Comment

siannyer banjir..mcm mana la nasib org2 yg nk kawen ujung tahun ni yek...

nur anis said... Reply To This Comment

semoga lah dilindungi dari banjir ni kan...

cik nana said... Reply To This Comment

pernah dulu rasa banjir kat kampung atok nenek kat batu pahat. masa tu 1st time banjir tahun 2001. stat dari tahun tu tiap tahun mesti air naik kat kampung. kerusi reputtt dah. huu.

therosputih said... Reply To This Comment

geli jugak dengan ccaing...owh...tak suka...bila surut banjir, yang tak bestnya jugak sebab nak kena bersihkan segala sampah sarap yang dibawa banjir...penat wooo...

azizah :) said... Reply To This Comment

tang cacing tu...memang geli woo~ memang jijah tak pijak2 lantai jawabnya..hehe

moga2 rumah ayut tak naik banjir la..sian tau nak mngemas lagi...hishh

suka suka said... Reply To This Comment

geli gak kalau bab cacing ni..kalau nampak cacing masa tanam2 tak pe dah boleh sabar he he.banjir laman rumah je..masa dok kg baru banjir kat tangga flat..

MAY said... Reply To This Comment

x pnh g ad pglmn bnjir.n x nk la rasa kne bnjir.ckpla laluan kl yg kdg2 bnjir tu .

MAY said... Reply To This Comment

x pnh g ad pglmn bnjir.n x nk la rasa kne bnjir.ckpla laluan kl yg kdg2 bnjir tu .

caliph shuriken said... Reply To This Comment

wktu banjir paling risau semua kotoran bercampur dgn air banjir tu.. abis banjir nanti mcm2 penyakit timbul...

asunDalbolong said... Reply To This Comment

masa kecik2,bile banjir banyak ikan....aku ske tapi nak cari cacing payah...semua dah mampos...hahaha

MaMa Rey said... Reply To This Comment

hujung tahun ni memang selalu hujan..sian kat ayut..harap2 rumah ayut tak kena banjir

ayut said... Reply To This Comment

@Dylla Abas penglaman yg mnarik kan..hihi :)

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

xde pengalaman kena banjir nie kalo duk kat kmpung, tp masa study dulu di Kedah kenala. Wpun exam dh abis, xboleh balik..sbb higway keluar seme ditutup..makan ikan sardin jo tiap ari huhuhuhu..

ayut said... Reply To This Comment

@hananhadilahahaha..tu la.mmg bgus kucing tu... ^__^

ayut said... Reply To This Comment

@Fauziah Mohamad hihihi...klu byk tu lg la..adehh

ayut said... Reply To This Comment

@hazwan hairy ooo..tak pnh lg ea..takpe2x..alhamdulillah...

ayut said... Reply To This Comment

@miz ruha eh...ada jgk ke nama kucing comot?same la kite..hihihi..tp ayut punye mati dh...

ayut said... Reply To This Comment

@ummuaidan tu la...Fiji ada banjir tak kak?

ayut said... Reply To This Comment

@cik nana hihihi..kerusi umah ayut pon reput dh...hahaha..mmg dh kna gnti pon.huhuhu

ayut said... Reply To This Comment

@asunDalbolong hahaha...mmgla..dh cacing smua kuar..tananh smua tenggelam..harap maaf la nk cri cacing ye masu :))

aisya said... Reply To This Comment

alhamdulillah tak pernah ade pengalaman banjir ni.. air pasang besar ade lah, mase balik kg dulu.. rumah tepi sungai.. tinggi jugak air naik, sampai pinggang.. mmg org kampung takde kuar rumah la.. takut terserempak dgn si Bujang Senang.. huhu

PinkUmmi said... Reply To This Comment

stkat nih xde pglm bnjir lg

syiela said... Reply To This Comment

tak pernah ada pengalaman banjir lagi...

apapun moga mereka yg terlibat dgn musibah ini dpt bersabar

ayut said... Reply To This Comment

@Mrs Lurve cian la..kena mkn sardin smpi..xpe..pengalaman..tu je la merasa kan kak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...