Followerku..

Menangislah!

Assalamualaikum...


Aku menangis.
Kamu menangis.
Kalian juga menangis.
Betul bukan?

Orang cakap kalau kita nangis kita dah tak macho/cun.Betul ke?Takde maknanya ok.Aku sendiri akui memang sampai satu tahap hanya dengan menangis dapat buat diri tu rasa satisfied.Puas hati.Terluah semua.Isn't it?Eleh..malu la tu nak ngaku.hihihi

Betul korang.Terutama perempuan.Kadang-kadang tu bukan big deal sangat pon benda tu.Ex: Gaduh mulut pasal harga kete gan member,pastu kalah.Dah dalam hati ada taman.Tak puas hati kalah,nanges! What?!haha. Tak pon, Ex: boyfirend masih tak dapat bagi cream puff lagi! Sedih pastu nangis sorang-sorang.What?!.hahaha (ok.aku mengaku!b,bagi la cepat.Bila yer ni...) Lelaki tak payah nak macho sangat ea.Konon tak nak kuarkan air mata.Tau tak mata tu dah kering sebab tak nangis.Motip sangat!

Tak kisahla apa pon,pastinya memang AIRMATA tu hadiah untuk wanita dari Allah.So,lelaki jangan jeles kita dapat hadiah ea.Anda harus bersyukur kerana teman anda itu perempuan yang normal.hehehe.Istimewa kan kalian wahai Wanita!Kalau tak takdelah orang cakap, 'Airmata wanita itu senjata'. Wah gitu!lalalala~

Meh nak cita kat korang semua kebaikan/kelebihan bila kita dah menangis ni:


1) Membantu penglihatan
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang. Cecair yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.(Tak payah dah nak carik aye mo kalau mata dah kabur-kabur kan :) )

2) Membunuh bakteria
Air mata berfungsi sebagai antibakteria semulajadi. Di dalam air mata terkandung cecair yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandungi bakteria, hanya dalam 5 minit.(Dah jadi ubat untuk mata.Again tak payah cari eye mo.Jimat! :p)

3) Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan level depresi dan mengembalikan mood yang lebih baik.(Pasni bolehlah nanges bebayk ea.hehe)

4) Mengeluarkan racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan mendapati bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosional ternyata mengandung racun.Tapi jangan salah faham, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkan melalui mata.(Ala-ala percernaan untuk badan dah ni gayanya..mmm.baru tau)

5) Mengurangkan stress
Air mata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.(So,menangis lah ea..it's good for you ok!)

6) Mengeratkan hubungan silaturahim
Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu mengeratkan hubungan Silaturrahim. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial.(betul3x~)

7) Melegakan perasaan
Semua orang rasanya merasa demikian. Walaupun anda didera pelbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega. (yang ni memang aku admit betul sangat!)

 




Sumber: SINI


pepagi tengok entry ada separuh!
wahahaha..
jadikan entry arini jela yer :)

6 pesanan buat ayut :

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

dah brape mggu tak ngis ni..hihi.

Unknown said... Reply To This Comment

jijah sgt2 mudah untuk menangis...huuhuu

Wanieys a.k.a IbuQalief said... Reply To This Comment

banyak juga kebaikan menangis...akak kalau geram sangat sampai tak bboleh nk tahan dh baru menangis hihi

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

ooo membunuh bakteria jugak yer.. br tau :-)

fieda said... Reply To This Comment

menagis tu elok sebenarnya..ilang stress..

9n0L4 said... Reply To This Comment

menangis ni takleh di tahan². ;)

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda!
Nanti kelapangan ayut balas komen ye ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...