-Kawan Aku-

Fenomena Gerhana Bulan dan Transit Zuhrah 2012

Assalamualaikum...

Fenomena gerhana bulan separa akan berlaku hari ini 4 Jun 2012.
Siapa nak tengok khabarnya bermula 4.49 petang dan berakhir 9.17 malam.
Kemuncak ye pulak 7.03 malam (ni waktu Malaysia ye).
Dah start dah ni.
Tapi sini cerah lagi kita tengok magrib nanti ea.
Lama tak tengok ke langit
Jom kita tengok-tengok malam ni.

Lepas tu  6 Jun 2012 pulak terdapat fenomena Transit Planet Zuhrah
Amende la plak transit-transit ni kan.
Ha..aku pon baru tau. -_-"
Ayat mudah yer bila kedudukan Zuhrah berada tepat  diantara Matahari dan Bumi
Dapatlah kita tengok bayang Zuhrah nanti
Zuhrah is Venus ye kawan-kawan (bagi siapa yang lupa macam diriku ini)
Bawah ni sistem solar kita
Bumi No.3, Zuhrah No.2
(ingat semula ilmu darjah 6 ye kawan-kawan)
Ha...Tapi kalau nak cerap bagi yang clear kenalah guna teleskop yang beribu tu jawab ye :)

[Info selanjutnya: Falak Online]

Banyak fenomena yang kalau kita fikir
Sungguh besar kekuasaan Allah


Selalu melihat ke bawah
Sebenarnya terlalu indah langit Allah
Kadang-kadang melihat ke langit
Lagi banyak yang kita mampu belajar
Erti syukur akan nikmat Allah!
Semuanya bukti kekuasaan Allah.
Allahuakbar!


Lepas magrib jom kita buat Solat Khusuf.
Solat Gerhana Bulan.Hukumnya Sunat Muakkad.

"Sahaja aku solat sunat Khusuf 2 rakaat kerana Allah Taala"

3 pesanan buat ayut :

azizah :) said... Reply To This Comment

tq info ni yunk.. jijah baru tahu solat sunat khusuf ni...

ayut said... Reply To This Comment

@azizah :) hihihi..same2 mencari ilmu :)

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

ooo berlaku smlm ek... xtau plak akak.. huhuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...