-Kawan Aku-

Salam Merdeka: Negaraku!

Assalamualaikum...


RumiJawi
Negaraku
Tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup,
Bersatu dan maju,
Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan,
Raja kita,
Selamat bertakhta,
Rahmat bahagia,
Tuhan kurniakan,
Raja kita,
selamat bertakhta.
نڬاراكو
تانه تومڤهڽ دارهكو
رعيت هيدوڤ
برساتو دان ماجو
رحمة بهاڬيا
توهن كورنياكن
راج كيت
سلامت برتختا
رحمة بهاڬيا
توهن كورنياكن
راج كيت
سلامت برتختا

[source:WIKIPEDIA]


Dulu kat sekolah pagi-pagi selalu kena nyanyi lagu ni gan lagu Johor.Sampai la ke sekolah menengah.
Lepas tu abis sekolah masuk matrik setahun 2x je kot nyanyi lagu ni.Tu pon sebab time orentasi gan tamat belajar.
Abis matrik masuk Universiti.Time ni pon sama.Orentasi seminggu sibukla nyanyi lagu ni dengan lagu Pahang yang cukup pendek tu.hihihi.Last nyanyi dengan penuh semangat time Graduation Ceremony.
Seterusnya??
Setakat mendengar.Serius tak tipu.
Setiap hari pukul 12 malam tamat siaran kat TV atau radio.
Tu pon kalau nak dengar.
Pentingnya memupuk semangat patriotik time kecik-kecik kan.Sebabnya memang kalau namanya dah besor panjang,nak dengor sampai abis pon payah.
Bagi sesiapa yang menghayati pasti terdetik jugakkan semangat tu.
Fikir jugakla pasal Malaysiaku tercinta ni.
Cuba kalau memang dari kecik tak di dedahkan dengan semangat patriotik.
Tak ke mana la jawab ye.

Nampak macam benda remeh
Tapi kesannya besar pada masa akan datang.




Salam Merdeka ke-55 kepada semua!

18 pesanan buat ayut :

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

baca N3 ni sambil berdiri KA....

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

wah semangat merdeka ni...bagus

ros_reeza said... Reply To This Comment

semangat patriotik la AYut ni :) suka2...

izan mama mia said... Reply To This Comment

berdiri tegak..

ayut said... Reply To This Comment

@Kesuma Angsana :) nice la KA.terbaikk!tu la kan dulu suasana kat sekolah :)

Masz Sidek said... Reply To This Comment

Salam merdeka.......

Waktu sekolah dulu... selalu nyanyi...
kadang2... kena denda nyanyi pun ada... hehehe..

shidaR said... Reply To This Comment

semangat nak cuti nih heheee ^_^

haz said... Reply To This Comment

btol3. x sangka dh tahun ke-55 merdeka. hanya yang pernah mengalami saat2 sebelum merdeka je yang btol2 menghayati betapa pentingnya hari merdeka ni kan..

ayut said... Reply To This Comment

@Mrs Velentine :) bersemangat!

ayut said... Reply To This Comment

@ros_reeza hahaha.. :) lame tak dgr lagu ni..td bru dgr blik..

ayut said... Reply To This Comment

@izan mama mia hihihi :D

ayut said... Reply To This Comment

@Masz Sidek :) dulu mmg ad je kngan yer..skrg je payah..kngan ye dpt cuti jela jwab ye.hihi

ayut said... Reply To This Comment

@shidaR bila dh besar mmg smgat ye berkobar sbb dpt cuti..!hihi

unsecretostory said... Reply To This Comment

Merdeka Merdeka Merdeka !

aNiss :):) said... Reply To This Comment

wah. patriotiknyaa :DD

p/s : semangat nie dari kechik kena semaikan, biar diorang hargai negara sendiri. tak de laa duk gah sangat negara luar :)

Myra Jay said... Reply To This Comment

Salam Kemerdekaan..

Berbangga jadi Anak Malaysia dan Anak Merdeka ;)

miz ruha said... Reply To This Comment

salam merdeka.. :)

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

time merdeka nie, yg best tgk bunga api je mlm tue hehehehe nk g tgk org berkawad..xtahan panas hihihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...