-Kawan Aku-

Ubat untuk Batuk dan Selsema...

Assalamualaikum...

Uhuk..uhuk..uhuk (aku batuk gini ke bunyi ye.hihi)
Auchummmm (bersin gini kot bunyi ye..hahaha)

Dah pepagi mengarut.
Siapa kurang sehat sekarang?Kita mengalami nasib yang sama la.
Mendapat jangkitan virus sesema dan batuk.
Aku lepas dah terasa ala-ala nak dapat penyakit ni,cepat-cepat bawak balik ubat yang ada kat ofis hihihi.ala..Ofismate yang suruh bawak balik.Kan puasa.Diorang pon paham tau.
Tadaaa...ni la ubat ye

tak cantiknya gambar...haha -_-"

Beli kat Farmasi namanya Caring.Mungkin ada je kat farmasi lain.

Ubat batuk tu panggilnya Bena Expectorant. Kesan ubat ni memang mengantuk.Dinasihatkan untuk ambil ubat ni waktu korang nak tido je.Dewasa kena makan 15ml gitu.Tapi aku amik 5ml je.Sebab efek ye memang ok.Mawar pon batuk jugak (dah kenalkan mawar?).Aku suruh dia makan ubat ni.Esoknya batuk dia hilang.So,aku recommendla sesiapa batuk tak baik-baik tu beli la Bena Expectorant ni.Murah je RM7.00 :) Promote jap.hahaha

Ubat Selesema/Flu..Ha..ada nampak tu kan? Ok.Tu namanya ubat Clarinase (bahasa pharmacy yela).Ubat ni best!Tak tipu.Dia dah lame dalam mulut baru rasa pahit.Kalau baru-baru dalam mulut dia manis.Untuk orang tak suka makan ubat macam aku ni suka sangat kat ubat ni.hihihi.Kesan ubat ni tak mengantuk.Serius.Tak tipu.Bolehlah makan lepas sahur tu.So,hidung tak la tersumbat :) Keberkesanannya dalam membuatkan hidung tak tersumbat 5minit lepas makan ubatni.Betul ni.Kalau nak hilang seseme sepenuhnya 2ari jugak.Tapi kalau dah duduk bawah aircond lambatla cikit baiknya.Macam aku ni -_-" Harganya mahal cikitla dari ubat biasa sebab ubat ni tak mengantuk. Harganya RM14.90.



Walaupun tak suka ubat,tapi untuk mengelakkan daripada orang lain mendapat jangkitan,terpaksalah telan jugak.
Semoga sesiapa kawan-kawan yang tak berapa sehat kat luar tu,Cepat sihat yer!
Dugaan di bulan puasa kan.Banyakkan bersabar ye :)



34 pesanan buat ayut :

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

moga cepat sembuh

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

dr smlm ag duk batuk..tp sikit2 ja, masuk keje pg nie mulalak selsema..bab mkn ubat nie yg malas, bukan xsuka, cuma xnak biasakan diri dgn asyik makan ubat..selalu cari alternatif lain dulu..

fieda said... Reply To This Comment

moga ayut sihat mcm biasa ye..

Prettywrite said... Reply To This Comment

alaa cian dia..semoga cepat sembuh ya yut..

ros_reeza said... Reply To This Comment

moga cepat sembuh ye :)

nur anis said... Reply To This Comment

saya paling tak suka makan ubat batuk..hihi

hazwan hairy said... Reply To This Comment

jaga kesihtan..sya pun demam ni...adoilah T_T

sitisaliza.com said... Reply To This Comment

semoga cepat sembuh ci ayut... same la kita, tak sihat... ngee!

ayut said... Reply To This Comment

@Mrs Velentine mekaseh :)

ayut said... Reply To This Comment

@Mrs Lurve bgus jgk mcm tu..tp sbb duk kat ofis tkut jgk jgkit.tu mkn tu :)

ayut said... Reply To This Comment

@fieda mekaseh kak fieda :)

ayut said... Reply To This Comment

@Prettywrite aritu Yana,kali ni ayut plak..huhu.mekaseh Yana :)

ayut said... Reply To This Comment

@ros_reeza amin..hrap mcm tula.mekaseh :)

ayut said... Reply To This Comment

@nur anis hihi..ni pon ayut tpksa anis..klu tak dok pndg jela ubt tu :)

ayut said... Reply To This Comment

@hazwan hairy hahaha..same la kita..adehh T_T

ayut said... Reply To This Comment

@sitisaliza.com smga cpt sembuh jgk ye! :)

Yana Aina said... Reply To This Comment

Batuk yana pon tak baik2 lg. bulan2 puasa nie dugaan ais mmg kuat. hehe cepat sembuh okies ... tumpang iklan jap .. jom join GA yana http://nazlyizan.blogspot.com/2012/08/saya-nak-sampul-duit-exclusive-yana-1st.html

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

apapun jaga diri yek! bykkan minum air masak lepas berbuka

YaYaNsMuM a.k.a YM said... Reply To This Comment

YM pun ader Flu...uwaaa...tekak kering, mata berair, hidung takyah nak cakap la...huhu...dugaannnn..

Sally Yatiey said... Reply To This Comment

Semoga cepat sembuh :D

shida'R said... Reply To This Comment

shida baru je lepas sehat ayut :)

moga cepat sembuh yer... :)

Dylla Abas said... Reply To This Comment

moga cepat sembuh..then dh sembuh tu jaga kesihatan baik2 ye..x lama lg nak raya dh...xkn nk beraya atas katil je..hee :)

Cik Saila said... Reply To This Comment

ayut,farmasi caring tu kat mana eh? ayah akak suruh akak g situ beli vitamin..akak pun bru je baik demam..huhuhu (reply kat blog akak leh?takut akak x tgk sini :( huhu)

Cik Saila said... Reply To This Comment

huh? ayut siap google kan utk akak ke? baik sgt la ayut ni..huhuhuhu! terharu tau.. tenkiu eh ayut! :D

azizah :) said... Reply To This Comment

moga cepat sihat syg...

jijah kurang makan ubat kalau demam,batuk o flu.. biarkan saja.. kalau kita banyak makan ubat tak bagus gak..sebab kita bergantung sgt dgn ubat..

minum air masak banyak2 yer bagi cair kahak tu..jijah doakan ayut cepat sembuh..

ayut said... Reply To This Comment

@Yana Aina klu minum ais mmg xilang jwab ye Yana... :) iklan jgn tak iklan :P

ayut said... Reply To This Comment

@Kesuma Angsana bek KA..thanks! mmg skrg minum air msak lepas buka 500ml sahur pon 500ml gak..hihihi

ayut said... Reply To This Comment

@YaYaNsMuM a.k.a YM hihihi..smga cpt sembuh ye YM.. :)

ayut said... Reply To This Comment

@Sally Yatiey mekaseh :)

ayut said... Reply To This Comment

@shida'R huhuhu..ganti kat ayut plak shida.. :( mekaseh dear!

ayut said... Reply To This Comment

@Dylla Abas btul2..tak mau ats katil...nk men bnga api ;p

ayut said... Reply To This Comment

@Cik Saila akak jg kesihatan baik2 ye..tak lame dh majlis ye.simple thing kak..klik2 je.hahaha :)

ayut said... Reply To This Comment

@azizah :) thanks dear...
ni tpaksa gak sbnr ye.tkut nnt bjangkit.pyah gak ofis takde orag..bek..ayut minum byk punye air..smpi muncit sudah prutku.hahaha :D cyg jijah!hihi

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

xselesa kan kalu asyik batuk... nak buat keje pun xsenang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...