-Kawan Aku-

Mi Sua!

Assalamualaikum...


Siapa kat sini yang tak pernah dengar perkataan seperti tajuk di atas?
Ok..maknanya anda sama macam En B ku itu. =.="

En B: Makan apa tu?
Aku: Makan Mi sua.Masak tadi.
En B: Mi apa????Mi apa tu?Tak Pernah dengar pon.
Aku: =.="

Mukadimah yang terasa macam aku je ke yang tahu pasal Mi sua ni?huhuhu.Nak dijadikan cerita,aku ni kalau makan ada musim.Sebelum ni kalau makan nak bubur je keje yer.Sarapan bubur.Balik kerja bubur.Tengahari bubur.Kira bubur tu memang kegemaranla satu ketika dulu.Tamat kisah bubur,nak makan laksa pulak.Tapi laksa ni kena tunggu hari selasa jela sebab tunggu pasar.Tamat laksa,aku gian pulak makan sup sayur.Pagi,tengah hari,petang semua masak sup sayur jer.Sekarang selepas je bosan gan sup sayur semata,aku masukkan pulak misua ni.


Ha....bermula daripada saat itulah aku akan pastikan aku akan makan mi sua seperti gambar di atas.Aku suka benda berkuah.So,masak Mi sua ni lah paling best.Leh terus buat sup ada mi.Takpun tumis-tumis bahan masuk mi sua ni.Senang!

Dialog yang biasa berlaku bila pulang kerja hari-hari.

Aku: Laparlah....
En B: Masaklah..Harini nak masak apa?
Aku: Misua!
En B: Tu jela makanan yer.Tak abis-abis.

Hahahaha.Apa boleh buat.I minat benda tu sekarang ^^
Cepat,mudah dan kenyang...!

Fakta Mi sua:
Mi yang diperbuat daripada tepung beras
Cepat lembut daripada mi siam
Kebiasaannya digunakan oleh masyarakat Cina
Telah dipakai oleh Arwah Mak dahulu lagi (means mi sua ni dah lama tau..!)
*B..how come you tak tahu pasal misua??? =.="*

25 pesanan buat ayut :

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

suka juga ni hehehe

ummuaidan said... Reply To This Comment

akak pernah dengar mi sua nie..tp rsnya blom pernah makan lagi kot...:)

Sally Yatiey said... Reply To This Comment

Tak pernah makan pun.. :D

Sue-Rya Qistina said... Reply To This Comment

hehehe..akak pun x tau dan x pernah makan pun mi sua. boleh?

nur adha said... Reply To This Comment

Mi sua tu favourite saya...kalau pergi restoran chinese muslim..mi sua antara menu yg dipilih...tapi en hubby tak suka..sbb lembik2 heheh...anyway nice blog :)
do visit me back

onie said... Reply To This Comment

SEDAP KOT,HEEEE

Nursaila Norman said... Reply To This Comment

akak suka mee suah ni..sedap,lembuttt..

eh,tetiba bru teringat..dh lama rupanya x mkn mee suah ni..hmmm..

Mrs Velentine said... Reply To This Comment

ya MV pun suka juga...

Mieya Atiera said... Reply To This Comment

First time dengar, serius ni !

Ujie said... Reply To This Comment

Pernah dgr kat blog org lain. Tapi ingatkn nama masakan, rupanya mmg ada mee nya.

Ayut mcm akak la, makan ikut musim. :)

Syida Rasyidah said... Reply To This Comment

owh, malu nak mengaku bahawasanya, kte pun tak tahu pasal mee tu. hehehe :)

Cik Nur™ said... Reply To This Comment

Nur pernah dgr, tapi tak pernah mkn..selalu terfikir, boleh buat ape dgn mee ni..

lepas ni bolehlah ayut kongsi resepi, boleh nur buat..hihih...

sebenarnya mee ada mcm2 namakan..
mee sanggul pernah dgr x..?

sedap tau buat goreng.. :)

ayut said... Reply To This Comment

@Cik Nur� pernah...tp ayut pngl mee siput..hihihi...sdap klu mkn gan sambal kicap.. ^^

ayut said... Reply To This Comment

@Ujie hihihi..tu la pasal yer..bermusim2x mkn yer :))

Lissa LaLissa said... Reply To This Comment

pernah nampak mee nii., tapiiii belum pernah try lagi.. akak kongsi laa resepi akak., boleh lissa try,, ehhehee

Hatimi Tahirruddin said... Reply To This Comment

errrkk...sy pon baru first time dgr mi sua ni...

Noor Mala Shahar said... Reply To This Comment

ni baru dengar nama mi ni....

http://www.noormalashahar.blogspot.com

http://www.noormalashahar.com

Eca Dwinky Asha said... Reply To This Comment

oit..camne hafizal xtau pasal mi sua tu...xkkn xbelajar kot kt navy?.hakhakhak~

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

haah,ni lbh lembut dan halus.

Deqla manjew said... Reply To This Comment

mi sua? erkk... apakah??? org bersua tu penah la dgr..hihihi

miz ruha said... Reply To This Comment

tak pernah dengar dan tak pernah makan pun mi sua ni...

iietamalek said... Reply To This Comment

Selalu makan masak sup ketam..mmg tbaik...

azizah :) said... Reply To This Comment

ok fine..jijah pon xpernah dengar.. makan apatah lagi..hehe kalau pelik2 ni kureeng sikit..

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

xtau jgk sal mi sua nie..mkn mcm mana nie? mcm mee biasa tue ke?

aisya said... Reply To This Comment

mcm pernah dengar tp macam tak pernah pulak. hmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...