-Kawan Aku-

Kenapa Biskut Ada Lubang-Lubang Kecil?

Assalamualaikum...


Setelah 1 hari setengah berpuasa baru sekarang muncul dengan entry terbaru.Salam Ramadhan buat semua umat Islam di dunia dan Selamat berbazar Ramadhan buat semua ^^ Okla.Sebenarnya nak cerita benda ni dari haritu lagi.Tapi tu la,tak berkesempatan.Nampak pasal benda ni pon masa terbaca post dekat Facebook.Terus dalam kepala,"Haahla....tak perasan.." :)

Mungkin dah ada yang tahu pasal ni,tapi aku nak tulis jugak kat sini.Alang-alang puasa ni kan.Cerita pon kuar pasal makan.Biskut kering pon jadilah yerk.Pastu sebelahnya letak kopi panas.Perghhh.Lapar semua nampak sedap kan :p Kebiasaan lubang-lubang kecik di biskut hanya lebih kepada biskut jenis cracker dan biskut tawar.Bentuk 4 segi lepas tu tak pon bulat.Aku panggil biskut cracker la.Mungkin ada panggil biskut tawar la kot ke ada yang panggil biskut kering??? :)

  
Hup Seng aku punya pilihan.Korang?

Tu dia lubang-lubang kat biskut :)

Tujuan kenapa ada lubang-lubang pada biskut tu adalah untuk menjaga tekstur dan bentuk fizikal biskut tu semasa membakar.Macam kalau kita buat biskut - biskut kat umah tu.Semasa pembakaran berlaku terdapat haba yang terkumpul dalam biskut tersebut hasil pengewapan air.Lubang-lubang kecil yang ada akan membantu melepaskan haba yang terperangkap dalam biskut keluar.Jadinya,tekstur biskut takkan pecah ataupun merekah. *Mungkin boleh bandingkan dengan chipsmore kot* ^^ Ini juga akan menjadikan biskut lebih ranggup :) 

Lepasni jomla kita bandingkan biskut yang takde lubang-lubang dengan yang ada lubang-lubang ea? :p Telan air liur cerita pasal ni.Padahal biskut kering je kot.hahahaha ^^ Kadang-kadang benda yang kita dah biasa nampak macam tak perasan pon kan?Lepas ni nak tengok apa pulka yer..mmmm..Idea-idea ^^


Picture credit: Google Search


15 pesanan buat ayut :

Isabel Diaz said... Reply To This Comment

Time2 puasa nie tengok biskut hup seng pun boleh wat saya terliur.. Huhu..

cik azLyzah⊙.☉ said... Reply To This Comment

hokallohhhh...cik pon baru tauuuu...kohkohkoh...
yang pasti nye...biskut lubang2 ne sedap buat kek lapis masam...arghhhhhh....tetiba nak makan kek pulak :D

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

oh begitu..

suka hup seng gak..hihih

aisya said... Reply To This Comment

hahaha.. mmg telan air liur baca ni.. biksut kering pun biskut kering lah cik ayut oi.. hehehehe

Deqla Manjew said... Reply To This Comment

yela..baru tau.. hihi.. x penah terfikir pulak kenapa ada lubang2 kecik tu.. ingtkan hiasan semata...huhu.. wlu cuma biskut kering tp terliur jugak la tgk.. haha.. biasa la puase kan, smuanya nmpk berselera..

azizah :) said... Reply To This Comment

oooo patutlah..xpernah terpikir pon kenapa biskut berlubang2..hee

s h a said... Reply To This Comment

Info yang menarik.Sha baru taw pasal ni.Suke jgk biskut hup seng.Celop teh o atau milo.Sedapnye. :)

SFaezah said... Reply To This Comment

naseb baek entry pasal biskut kering je..klu ltak piza ke ikan bakar ke..mau nye terliur puasa2 ni

ummuaidan said... Reply To This Comment

Salam yut
lama tak sempat jenguk..selamat berpuasa yer..
biskut kering camtuhlah jd makanan harian akak skrang nie..heheh

hana hadi said... Reply To This Comment

laaa sebab tu rupanya.. haha xterintas nak fikir pasal lubang2 tu.. tau makan je

Cik Nur™ said... Reply To This Comment

oo..baru tahu mi..
biskut marie pun ada lubang2 kan.. :)
rangup. :)

ros_reeza said... Reply To This Comment

pagi2 dah nampak biskut.. cicah dengan kopi o pun sodapp... hahahha..
ok, pasal info ni, Ros pun ada baca dulu.. Rupanya bukan saje2 je nak buat lubang2 tukan.. semuanya bersebab :)
Selamat menjalani ibadah puasa Ayut :)

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

ooo pasal tu ke.. ingat saja2 suka ada lubang.. hihii

cik nana said... Reply To This Comment

kite dulu panggil biskut jagung. haha nth dr mane rase jagung xtau. tp tgk bahan2 nye ad minyak jagung. ahh boleh lah. haha

ohhh kisahnye lubang2 tu. ingat design biskut tu cmtu. kehkeh

Hatimi Tahirruddin said... Reply To This Comment

rasanya kebanyakan biskut mmg ada lubang...

PS: suka biskut cap ping pong...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...