-Kawan Aku-

Perkara yang perlu ada bila BERSAHABAT

Assalamualaikum...

Dah nak tengahari baru muncul entry.Okla tu daripada tak muncul-muncul.
Selamat makan tengahari untuk sesiapa yang rehat pada pukul 12.
Selamat tengahari kepada sesiapa yang saje-saje lepak melayari internet k!

Korang ada kawan?
Aku ada kawan.
Kawan ada pelbagai jenis.
Tapi secara umumnya bila berkawan mesti sebab kita rasa selesa dengan diorang.

Apa yang korang perlu dalam berkawan?
aku kemukakan sikit kat sini la ea apa yang perlu

1) TOLAK ANSUR

Sangat penting terutama kalau korang dah duk bersama.Kalau harini dia kemas katil,esok korang la pulak yang kemas.Kalau harini dia masak,minggu depan korang la pulak masak.(pelik ayat ni.hahaha) Ayat mudahnya bergilir-gilir buat sesuatu tu yer.

2) JANGAN SIMPAN DALAM HATI

Lumrah dalam kehidupan bila berkawan kita pasti ada terasa kan?Ada rasa masam,pahit,manis,kelat dan sebagainya.Seeloknya jangan simpan lama-lama benda tu.Kalau tak suka,cakap.Kalau rasa korang takut nak cakap,duduk diam.Biar dia membebel sorang-sorang.Kalau dah tahu perangai dia memang yang korang tak minat,sape suruh korang kawan dengan dia.oppss!

3) MENGHIBURKAN HATI

Kita sendiri akan rasa best je kalau ada orang nak borak-borak,chatting,balas-balas emel,balas komen kat FB takpon tepon kan?Apa salahnya la korang buat untuk kawan korang jugak.Tak rugi pon.Dah kalau kawan korang tu menyepi,tak payah nak ego/berkira sangatla.Bolehje korang yang start dulu.kan?Kata kawan.Kalau tanya khabor pon dah berkira,namanya apa tu agaknya?




4) PEMAAF

Tak rugi korang ada sifat mahmudah ni.Alhamdulillah.Allah suka.Dah besar panjang tak kawan-tak kawan ni macam tak best jela.Kalau time tingkatan 1 takpon darjah 4 ok la jugak.Dah besar.Boleh fikir dengan rasional dah benda-benda mainan dunia kan?

5) TERIMA SEADANYA

Korang tak payah nak komen memanjang pasal kawan korang tu.Korang tu sepesen je sebenarnya.Kawan korang tu ntah-ntah cakap jugak pasal korang.Ingat korang tu pandai sangat ke buat semua keje.Ha...sebab tu kena berkawan.Kadang-kadang kawan tu la yang lebih pandai tau.


Selamat bersahabat.
Semoga ukhwah yang terbina di antara kalian dapat dimanfaatkan bersama.
amin
Ada yang lain kan?
Silalah tambah-tambahkan ilmu diriku yang cetek ini.
:)


terasa rindu pelukan rakan seperjuangan -_-"



30 pesanan buat ayut :

aisya said... Reply To This Comment

teringat rumet dulu, sampai lipat baju pun kitorg take turn jugak. haih, rindu pulak. hehe. susah nk carik kwn yg btol2 baik dan ikhlas kan? =)

miz ruha said... Reply To This Comment

nice sharing,,, :)

caliph shuriken said... Reply To This Comment

kawan kdg2 wt pangai smpai jadi lawan.. tapi jenis backstabber tu plg patut kita elak...

Sally Yatiey said... Reply To This Comment

Betul2 :) Nice sharing ^_^

nur anis said... Reply To This Comment

dah nak dekat setahun saya tak jumpa kawan-kawan saya..rindu pula..

azizah :) said... Reply To This Comment

kwan yg terima seadanya yg paling best..susahpayah bersama.. bukan senang nak cari sahabat begitu kan..

ummuaidan said... Reply To This Comment

kawan yang baik adalah kawan yang dapat memberitahu kita apa yang tak kena dengan diri kita atau mencermin diri kita

Ujie said... Reply To This Comment

Kalau nk terima layanan baik..layanlah kwn baik2. Hidup bahagia dgn adanya kwn yg baik.

*skrg ni tgh byk kwn alam maya..

sitisaliza.com said... Reply To This Comment

zaman sekarang susah nak cari kawan sejati... kawan utk suka memag ramai. tapi utk menangis bersama belum tentu boley jumpa.

Aida Omar said... Reply To This Comment

aida ada dapat seorang kawan yang agak 'panas' apa boleh buat kan kita lah yg kena beralah.. tapi tips yg ayut bagi nie semua boleh kita praktik kan InsyaAllah mesti hubungan makin erat nanti :)

haz said... Reply To This Comment

semua point yg ayut buat ni semuanya btol. sahabat ada bermacam2 ragam. oleh itu kita perlu trima perangai diorang tu seadanya =)

Nira said... Reply To This Comment

tul shbat sjati sukar d cari...y ada kna hrgai..nice entry =)

Arham Md Ali said... Reply To This Comment

Yang bertolak ansur tu rasa paling penting sebab biasala kita manusia kan, ada masa kita moody - so kawan kene memahami.

Tapi makin meningkat usia ni rasa makin susah nak cari kawan yang betul-betul kawan.

ayut said... Reply To This Comment

@aisya btul..tp klu kita bek,kwn pon akn ok gan kita :)

ayut said... Reply To This Comment

@miz ruha =)

ayut said... Reply To This Comment

@caliph shuriken mmg pon..men blkg ni pyah dibt ye..tp org mcmni dh kena bru kita blh tau..hope dijauhkan :)

ayut said... Reply To This Comment

@Sally Yatiey peringatan dan perkongsian bersama :)

ayut said... Reply To This Comment

@nur anis rindu jgk...abis blaja smua dh kesibukkan bekerja :)

ayut said... Reply To This Comment

@azizah :) tu la kan..nk trima seadanya tu,pyah jgk snbr ye..tp bila kita fikir kekurangan yg kita ada,mesti kita blh bt :)

ayut said... Reply To This Comment

@ummuaidan tp tak rmai blh bt mcm tu.sbb ad person yg tak blh ditgur.tak mau trima teguran.hrap ayut takla kwan yg mcm tu.amin :)

ayut said... Reply To This Comment

@Ujie kita bt bek,dpt bek.tp klu sbaliknya..anggap itu dugaan kan ujie :)

alam maya pada permulaan..mgkn ada rezeki nnt bjmpe :)

ayut said... Reply To This Comment

@sitisaliza.com pyah kan..tp tak mustahil blh jmpe :)

ayut said... Reply To This Comment

@Aida Omar ayut pon ada je kwn2 yg 'panas'.hihihi..tp kita bt biasa jela klu time panas dy tu.lyan tak lyan.hihihi.kita guna same2 ea aida :)

ayut said... Reply To This Comment

@haz terima seadanya sbb blm tntu org suka gan kita kan :)

ayut said... Reply To This Comment

@Nira =) sgt ssh dcari..tp lom tntu mustahil..

ayut said... Reply To This Comment

@Arham Md Ali hi am! :) kwn time blja la kwan yg plg best..dh mningkat usia pastu dh keje mmg pyah nak jmpe kawan yg btul2 kawan am.. :)

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

btol2 tu.. tq share dear..sama gak mcm berpasangan..

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

susah nak cari kwn yg betul2 berkualiti..but thanks to allah , wpun xramai kwn, but i have kwn yg betul2 sgup susah senang bersama.

shidaR said... Reply To This Comment

nice sharing ayut :)

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

a'aa jgn pendam dlm hati.. ada pe2 gtau je kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...