-Kawan Aku-

Rezeki masing-masing..

Assalamualaikum...

Hari Khamis ... 20.09.2012

Hari ni En b memang sangat sibuk.Hari ni jugak aku sibuk(abis..ni update blog apehal?)
Errr...ala..kan rindu.ok stop diari mengarut itu.


Rasa macam gambar ni dah ceritakan segalanya kan? [Sumber: Google]

Situasi A

Rumah besar.Anak pandai-pandai.Alhamdulillah kewangan tak pernah sesak.
Dugaan: Rumahtangga di landa badai.Hati kesedihan.Sakit.

Situasi B

Kehidupan biasa.Banyak angan-angan sendiri nak dibuat sebab mampu.Boleh berdikari.
Dugaan: Baru nak senang cikit,kemalangan.Baru nak tenang cikit,orang terdekat bermasalah perlukan bantuan.

Situasi C

Keluarga ok.Kerja ok.Dapat perhatian lebih cikit dari family.
Dugaan: Ada pulak yang iri hati.Selalu diburuk-burukkan.Gaduh.Hati tak tenang.

Situasi D

Kahwen boleh buat meriah-meriah.Leh pakai cantik-cantik.Boleh pergi honeymoon kat oversea.
Dugaan: Pasangan kurang berdikari.Pasangan tak sabar.Pasangan kuat cemburu.

Situasi E
Kawen bahagia.Dapat pasangan cantik/handsome.Sihat.
Dugaan: Belum dikurniakan cahaya mata.Keluarga mertua kurang serasi.

Situasi F
Keluarga mertua baik giler.Pasangan pandai berdikari.Bahagia.
Dugaan: Tak mampu nak honeymoon oversea.Tak mampu duk umah besar.Tak mampu nak makan sedap2x.

Situasi G
...
Situasi H
...

dan banyak lagi situasi...


[Sumber: Google]



Dalam kehidupan bila kita tengok seseorang itu pasti ada seribu macam cerita di sebaliknya.Setiap orang ada cerita sendiri.Setiap orang jugak Allah dah tentukan rezeki dan dugaan masing-masing.Setiap yang datang dan pergi,adalah ketentuan Allah.Jangan terlalu banyak tanya kenapa begitu,kenapa begini.Jangan pernah mengalah.Kerna Allah memberikan rezeki setiap orang itu berbeza-beza.



 p/s: Peringatan bersama unuk hindarkan diri dari sentiasa lalai dan mengeluh.Bersyukurlah.Alhamdulillah.

28 pesanan buat ayut :

Sue PeLik said... Reply To This Comment

betul tuh. tak perlaaaa. kan? memang dah rezeki masing2

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

betul tu sgt2 setuju

Eca Dwinky Asha said... Reply To This Comment

bila baca entry ne..makin la pulak eca takut.....byk dugaan betul dlm hidup.hehehe.


thanks eh dear komen kt entry survey tu......hehehe..'kwn' tu da 3 kali ckp nak jumpa mak ayah..tu yg takut2 lagi,sebab kami 'kwn' pun xde lgi yg tahu..arwah kwn2 baik eca je dulu..tu pun xpena jumpa..dia navy,sll blyr..tu yg kena arrange btl nk bgi jumpa mak ayah...hehehe.tpi ingt nak bw jumpa abg je dlu.

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

betul..setuju nie, msg2 ada bahagian tersendiri, xpayah nak banding dgn sape2, yg pntg kita belajar menerima kekurangan dan menghargai kelebihan..bersyukur dgn apa yg dimiliki..

careno said... Reply To This Comment

haa... tersangat setuju...

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

btol tu..bgus peringtn camni.

Mieya Atiera said... Reply To This Comment

betul. masing2 ada rezeki masing2.

Cik Saila said... Reply To This Comment

dlm hidup ni mmg kita perlu hadapi dugaan kan ayut..setiap dugaan utk kita mmg Allah tahu kita mampu hadapi. mmg Allah bg yg selayaknya dgn kemampuan kita.. :) anggap dugaan yg dtg kat kita sbg slh satu warna jgk selain warna ceria..mana2 kekurangan yg kita hadapi kita anggap la ia guru utk kita menjadi penyabar dan bersyukur kpd Allah.. Allah suka umat dia bersyukur :)

akak sgt,sgt,sgttt suka dgn entry ayut ni. suka sgt2.. <3

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

a'aa setiap org ada bahagian msg2... xsemestinya kita tgk org kaya tu eppy dia bahagiakan, n xsemestinya org yg kita tgk daif xidup bahagia kan... kdg2 mereka tu lagi bahagia... penuh kasih sayang :-)

duniafana said... Reply To This Comment

rezeki kita trkandung hak org miskin...jgn lupa bersedekah

ayut said... Reply To This Comment

@Sue PeLik :) betul...

ayut said... Reply To This Comment

@Kesuma Angsana kan KA kan :)

ayut said... Reply To This Comment

@Eca Dwinky Asha jgn tkut tau Eca..stiap pkra mesti kita jmpe penyelesaian..cepat gan lmbt je tau :)

navy???hihihi..ni ayut dh tahu..yeay!kwn tak tahu xpe..yg penting family..ha..tang slalu blayar tu mmg kena arrange btul2..navy ni masa dy bkn btul sgt.hohoho -_-" jmpe dulu abg pon ok..nnt xla tkut sgt.hehe

ayut said... Reply To This Comment

@Mrs Lurve ha...btul2..blaja dan trus blaja kak Azie :)

ayut said... Reply To This Comment

@careno ha...kan..bhagian masing2.. :)

ayut said... Reply To This Comment

@nuyui a.k.a miss YUI kan Yui... :)

nur anis said... Reply To This Comment

betul tu..setiap orang ada ketentuannya..ada senang, ada susah..ada baik ada buruk..:)

Dezee said... Reply To This Comment

Dan Allah juga xkan mengubah nasib seseorang itu jika mereka tidak berusaha untuk mengubahnya kan..XD

ayut said... Reply To This Comment

@Dezee You are correct!100/100! :)

Sally Yatiey said... Reply To This Comment

Betul2 :D

caliph shuriken said... Reply To This Comment

noted.. nice sharing.. rezki ada dlm pelbagai bentuk, alhamdulillah ^^

Everything's Everythings said... Reply To This Comment

Yup percaya kepada Qada' dan Qadar masing2 kan? ^^

azizah :) said... Reply To This Comment

jijah setuju sgt entry ayut ni..

setiap org bahagian dugaan dia lain2.. jijah lain ayut pun lain..semuanya rezeki telah Allah tetapkan sejak azali lagi...jangan banyak mengeluh..sebaik2 perancangan dari Allah juga!

Cikgu Ma said... Reply To This Comment

weee...setuju2..

contoh lain, dapat isteri kurang cantik...suami tu ensem...tp gaji suami kecik sket dari isteri....

jaakechik said... Reply To This Comment

jaa di situasi B lah selalunya...hidup biasa. tak miskin. tak kaya. tak mewah tapi cukup makan dan pakai....dan kesihatan yg baik. itu dah cukup baik... hehehehe

cik nana said... Reply To This Comment

betul tu. tiap manusia rezeki lain2, dugaan pun lain2. jadi bersyukurlah..

Aida Omar said... Reply To This Comment

Suka entry nie ayut.. Nice sharing lah! Ramai orang tak sedar rezeki yang Allah beri padanya.. sebaliknya dugaan yang selalu menjadi tumpuan, n then mula lah merungut..

shidaR said... Reply To This Comment

menerima kkurangan..itu yg tbaik dr mncr klbihan ayut..kalo bab mnilai itu ini kpe mcmana..shida dah biasa sgt huhuh..nice sharing dear!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...