-Kawan Aku-

Erti Sebuah Pernikahan

Assalamualaikum...

Entry pasal kahwin lagi.Maknanya apa tu ek??Abaikan apa maksudnya.Tumpukan kepada isinya.hahahaha.Ok.Seriusye aku nak cakap kat cini,sangat ramai kawan-kawan aku menamatkan zaman bujang mereka.Yang bakal menamatkan zaman bujang ye pon ramai jugak.Alhamdulillah.Sempurna sebahagian iman kawan-kawanku.Insya Alalh.Oleh kerana benda ni dekat sangat dengan diri aku,nak tak nak aku selalu jugak terfikir.lalalala :p


Penikahan

Lafaz Nikah
"Aku terima nikah si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.."

Sah!
Sape dah pernah menyebut,merasa,mendengar ayat di atas angkat kaki..hihihi
Tahukah kita??

Erti Tersirat
"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya,apa sahaja dosa yang dia buat(dari sekecil-kecil sehingga sebesar-besarnya) aku tanggung dan bukan lagi ibubapanya tanggung dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku.Kalau gagal,maka aku fasik,dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku"




Korang cemas tak ??
Apa pon.Aku doakan semuanya baik-baik je ok!
Ingat janji Allah.Ingat taklik yang dibuat waktu nikah.
Risau but semua masalah mesti ada penyelesaiannya!
Jika sekadar risau namun tiada belajar ke arah untuk sebuah perubahan
Itu adalah hanya sekadar perbuatan yang sia-sia..
Be positive semua!


Jom kawen!!
(eh..tetibe :p)
Jom beramal...!! :)
Insya Allah.
Peringatan kepada diri dan juga kita-kita...



Mekaseh..!

14 pesanan buat ayut :

Prettywrite said... Reply To This Comment

a'ah kan..banyak sangat jmeputan kawin skang..kawan2 pun ramai kawin..alahai sayunya tengok org kawin..ehehe

ayut said... Reply To This Comment

@Prettywrite hehehe..jgn sayu2.Jap lg ada la jodoh ye dtg ea :)

SumeSakan said... Reply To This Comment

berat tanggungjawab si lelaki nih...tp kalau sama2 saling faham n memahami tanggungjawab masing2..insyaallah sebuah ikatan perkahwinan yg dibina ituh sangatlah indah sebenarnya...hehehehe...jom kawin...eh silap...cepat2 ek kawin..huhuhuhu...sume bergantung pd jodoh kan?hehehehe

Mrs Lurve said... Reply To This Comment

sape yg dh kahwin tahula asam garam kehidupan mcm mana hehehe..yg pntg baik isteri mahupun suami, saling melengkapi kekurangan msg2..

azizah :) said... Reply To This Comment

betapa besarnya tanggungjawab suami untuk membina keluarga.. maka dgn tu pihak isteri kena saling membantu suami,jaga tingkah laku kita supaya suami tak tanggung dosa kita mati2...

SYAFIQAHSALEH said... Reply To This Comment

Nikah tu tanggungjawab bukan untuk suka suka #TrueStory :)

IntaNBerliaN said... Reply To This Comment

insyaAllah semua ok... asalkan kita slg hormat antara satu sm lain... :-)

ayut said... Reply To This Comment

@SumeSakan hihihi..smga jodoh ye baik-baik :) amin..

ayut said... Reply To This Comment

@azizah :) btul!bsar tanggungjawab ye.. :) jijah all the best to being a good wife forever k!

ayut said... Reply To This Comment

@Mrs Lurve yup..saling melengkapi..Insya Allah :)

ayut said... Reply To This Comment

@SYAFIQAHSALEH bek..tak nak main2 :)

ayut said... Reply To This Comment

@IntaNBerliaN hihihi..bek kak..akan ingt bt panduan :)

caliph shuriken said... Reply To This Comment

baik hayati mksud tsirat tu btul2 baru proceed urusan kwen, huh...

ayut said... Reply To This Comment

@caliph shuriken :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...