-Kawan Aku-

Resepi Nasi Keladi

Asalamualaikum....

Salam hujung minggu semua.Banyak pulak masa aku nak memasak kan semalam.Hari sabtu sekarang aku off berganti-ganti.Jadinya semalam banyak masa terluang aku cubala resepi nasi yang bos aku kongsikan ni.Selalu kalau aku dengar resepi nasi ni ada nasi serai,nasi jagung,nasi beriani, nasi ayam tapi yang ni pertama kali aku dengar NASI KELADI.

Jom tengok bahan-bahan ea.
1. Beras
2. Cendawan
3. Udang kering



4. Pati Ayam - Cube ayam manggi pon boleh
5. KELADI - potong dadu



6. Garam sedikit

Cara membuatnya pula.

1. Rendam udang kering dengan cendawan sehingga kembang dan lembut.Bila lembut, potong cendawan nipis-nipis.
2. Larutkan cube ayam dalam air suam. Air tak payah banyak.Cukup-cukup nak larutkan cube sahaja.
3. Basuh beras dan basuh keladi yang telah dipotong dadu.Masukkan keladi dalam beras yang telah dibasuh.
4. Masukkan larutan cube ayam dalam campuran no.3.
5. Campurkan sekali udang kering dan cendawan yang telah dihiris nipis ke dalam campuran no.3.Masukkan sedikit garam.


6. Rasa campuran air sama ada cukup lemak ataupun tidak.Tambahkan air sedikit kalau kurang supaya beras betul-betul masak nanti.
7. Hidupkan rice cooker dan tunggu sehingga masak.Bila separuh masak gaulkan nasi tu supaya campuran sebati.
8. SIAP.


Berapa kuantiti aku tak letak sebab ikut korang nak letak banyak atau sikit.Lagipon ikut makan untuk berapa orang.Kalau beras banyak,banyakkan jumlah bahan yang nak dicampur.

Selamat mencuba yer..Sedap!!
Buatla jugak sambal sotong atau apa sahaja sambal untuk dimakan bersama.Resepi mudah untuk orang 'bujang' dan kesuntukan masa.Makan gitu je pon Nasi keladi ni dah sedap.





11 pesanan buat ayut :

Cik Puan said... Reply To This Comment

nasi keladi?tak penah cik dengar ne...tak payah buh garam ke ayut?

UmmuAidan-Arissa said... Reply To This Comment

Festime dengar sambal keladi nie yut..sedap err...nanti tak berlendir ker keladinya yut?
btw-kat profile tuh belum tukar status 'tunang' lagi yer...heheh

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

bak mai ke perak..hihi

Cik Nur™ said... Reply To This Comment

nampak sedap...ini pertama kali nur dgr nasi keladi....

- AZIE - said... Reply To This Comment

nmpk sedapnya ayut..nk cuba2..tq..tq

ros_reeza said... Reply To This Comment

eh, Ros tak pernah dengar lagi nasi keladi. ni pertama kali dengar.. macam menarik la Ayut.. ni resepi turun temurun ke atau dari negeri tertentu ayut?...

azizah :) said... Reply To This Comment

owahhh tak pernah makan la pulak.. ekekeke :p

ayut said... Reply To This Comment

@UmmuAidan-Arissakak nor..keladi tu tak berlendir pon.ok je ayut bt aritu..dia jd lembut je klu kita mkn nnt.ala2x keladi direbus..hihi.haahla..lom update ;)

Mimi Azirah said... Reply To This Comment

First time dnga nih ayut...tp akak xmkn keladi plak

QasehnyaRania said... Reply To This Comment

serius first timw tgk n dengar la. thanks ayut sharing

sai atol said... Reply To This Comment

nk tau jugak resepi ni spesel dri ngri mna2 ka?tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...