-Kawan Aku-

Jambu botol a.k.a Jambu susu

Assalamualaikum. ..


Cerita pasal buah-buahan pulak aku harini. Dah duduk kat kampung ni kan seronok je tengok banyak buah yang segar dari pokok. Lagipun sekarang hujan pon dah banyak jugak turunnya. Haritu kecoh musim bunga sakura kat kedah dan kebanyakan negeri kat Malaysia ni. Sekarang Allah turunkan pula rezeki buah-buahan yang banyak berbuah.

Sekarang ni aku nak tunjuk korang semua jambu botol ataupun ada yang panggil jambu susu. :)


Rasa jambu botol ni kelat masam. Nak rasa sedap kenalah makan dicicah dengan kicap + gula + lada. Baru terasa makan sedapnya.huhuhu.Mungkin buat yang pertama kali makan jambu botol ni mesti cakap masam sangat. Kalau tanya aku jambu botol ni kalau dah cicah dengan lawannya tak benti nak makanje. Sedap! Hantu masam memang la kan. :)


Jambu botol ni memang tak selalu jumpa. Sama jugak dengan Jambu ball. Jambu botol warna putih susu tu tapi jambu ball ni warna merah pink. Jambu ball lebih manis berbanding Jambu botol. Nanti aku jalan-jalan kebun teringat aku amik gambar jambu ball ea. Tak tahula korang panggil apa. Sama la dengan jambu botol ni.Korang panggil jambu apa ek?




11 pesanan buat ayut :

therosputih said... Reply To This Comment

tak pnh dgr psl jambu nih, tp nampaknya...kita blh geng aa...ain pun suka masam2...hantu masam...


*tetibe air liur penuh dalam mulut

JunAina said... Reply To This Comment

Sambil baca dah kembang2 pipi!

ros_reeza said... Reply To This Comment

tak pernah makan lagi jambu macam ni.l.

Kesuma Angsana said... Reply To This Comment

alamak tgk pic dah terliur lah pulak ayut

nuyui a.k.a miss YUI said... Reply To This Comment

pggl jmbu susu gak =)

azizah :) said... Reply To This Comment

Haah first time tgk ni. Tak pernah jumpa

QasehnyaRania said... Reply To This Comment

jambu susu kot.
rasa mcm pernah makan jga

Anonymous said... Reply To This Comment

member mengidam jambu nie.... mcm mn nk beli yer? lokasi kat mn?

Nadia Masri said... Reply To This Comment

Assalam..dkt mana ye nk dpt buah ni?sy mengidam

naz_mal said... Reply To This Comment

Nak jambu susu tu..ade jual mane ye? Lokasi?? Isteri mengidam nk mkn

iema siti said... Reply To This Comment

Salam.. nak tanye masih ade ke jambu susu? Ade orang ngidam.. boleh x mesej saya 0133099864

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...