-Kawan Aku-

Cara Menangani Kebosanan!

Assalamualaikum. ..

Anda bosan??!
Anda stressed??!

Setiap hari pastinya kita dapat rasakan 2 perasaan tanpa diundang. Bila takde keje nak buat timbul bosan. Bila ada keje tak boleh buat jadi stress. Ditambah kawan sibuk, pasangan ada keje dan sekeliling tak membantu. Contohnya nak keluar duit cukup makan je. Takpon nak berjalan tapi tak tahu nak ke mana. Alone feeling akhirnya kemurungan.mmmm. Stressed!!huhuhu.

Cara mengatasi kebosanan:

1) Buat apa yang korang suka dan boleh dibuat. Lebih berbentuk physical movement ye!
Contohnya basuh kereta, kemas rumah, memasak, mandikan kucing dan kemas keliling rumah. Lebih baik pergilah bersenam. Elakkan daripada tido kerana tido pastinya takkan membantu.

2) Membaca.
Cari buku yang dapat menarik perhatian korang. Jangan pulak baca sastera. Pada aku tu cari padah. Tapi ada je yang suka. Up to you. Bila dah penat buat yang pertama atas tu bolehla rileks. Jangan bosanje terus baca buku. Pastinya bosan itu akan berpanjangan.haha.

3) Keluar tengok alam.
Bila bosan keluarlah tengok alam. Tak tahu pergi mana pon jadilah ke depan pintu rumah tu. Sediakan kerusi santai duduk diam. Bolehla kurangkan kebosanan dalam setengah jam pada aku. Kalau duduk taman lagi best tengok budak-budak main, jumpa orang, tengok gelagat orang mesti tak bosan.

4) Melayari Internet
Pada aku yang ni optional sebabnya kalau aku buat aku makin bosan. Mental dapat tekanan dengan cerita yang Watever! Benda ni aku boleh buat kalau malam bosan. Korang kalau nak buat benda ni masa siang hari macam membazir waktu pon ada jugak.hahaha.

Setakat aku bosan tu jela aku buat. Korang buat apa ek? Share sikit kat aku ni. Ikut rasa aku ni dah kritikal jugak kalau hujung minggu. Dunia aku macam lebih suka pergi kerja sekarang. Tempat kerja ada kerja nak buat walaupun nanti akhirnya aku penat.hahaha. Nampak tak aku tengah parah sekarang ni. Tekanan perasaan yang datang tiba-tiba. Too much thinking. Too much conflict dalam diri. Ini ke permasalahan umur pertengahan macam aku ni. Terapi sikit please....


5 pesanan buat ayut :

ewanthology said... Reply To This Comment

tido pun boleh hilangkan bosan.... ehh

ros_reeza said... Reply To This Comment

Hai Ayut.. Shell mana ni.. hihi.. Ros baru je balik dari BP pagi tadi.. gerak dari sana, terus masuk kerja pagi ni ;)

azizah :) said... Reply To This Comment

iaya kalau jijah bosan pon melayari internet jelah.. hehe

Mimi Azirah said... Reply To This Comment

Akak kalo bosan kan memg ngadap tenet..kalo bosan jgak men game...kalo bosan jgak akak tido..hahaha

QasehnyaRania said... Reply To This Comment

ciksu bosan masak makan (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...