-Kawan Aku-

Sporotrichosis!

Assalamualaikum...


Berjumpa lagi dalam entry seterusnya.Tajuk pon dah bahasa doktor-doktor.Nampak sangatla kan ada yang tak sihat kat sini.Sporotrichosis ataupun lebih mudah bahasanya Fungul disease telah menyerang Si Panjang aku.Haaaa....ingat tak aku cakap sebelum ni aku cakap Si Panjang tu telinganya luka tak baik-baik?Inilah sebabnya.Si Panjang tu ada Sporotrichosis disease.Fuhh..

Aku sendiri pon baru tahu ada penyakit ni ok.Sporotrichosis ni sangat bahaya kalau kena kat kucing kita.Aku baru tahu ni pon sebab aku dah bawak Si Panjang tu ke Veterinar.Bila dah ke sana memang dia periksa abis la Si panjang tu.Siap tengok bawah microscope lagi ok.Terus dia bagitahu aku yang Si Panjang ni sakit.Dia cakap penyakit ni bahaya sebabnya boleh berjangkit.Boleh masuk paru-paru dan boleh masuk ke dalam darah.Akhirnya boleh mati.Ayat last dia buat aku ...What??..mmm.Okla.Vet tu bagi aku ubat suruh Si Panjang makan.Ubat tu boleh tahan mahalnya.Aku dapat dalam 10 biji = RM80.Aku pon bagi jela Si Panjang tu makan.Tengok dekat seminggu ni mula menggering luka yang ada.Hope semuanya bolehlah baik.

Gambar lupa nak amik.Gambar ubat pon sekali lula nak snap.huhuhu.Aku cerita jela yer.

After a week.

Aku batuk-batuk tak berhenti.Aku dah pelik.Nak kata aku tak sihat macam aku tak rasa apa-apa masalah.2 hari aku biarkan.3 hari aku biarkan.Masuk seminggu.Fine.Aku dah macam suspek ni mesti ada kaitan dengan penyakit Si Panjang.Aku pon pergi jumpa doktor.Aku cerita-cerita.Dia pon cakap 'Ini kucing memang kadang-kadang masalah' huhuhu.Aku senyap jela.Doktor periksa aku semua dia cakap akan bagi ubat batuk dulu macam biasa dengan antibiotik.Fine.Aku baca kat internet antibiotik tak berkesan untuk melawat disease ni.Aku tak puas hati aku tanya lagi.Kalau tak baik macamana?Doktor tu cakap sambil senyum-senyum kat aku, I akan buat X-Ray.huhuhu.Doktor tu mesti fikir aku dah takut.Ofkos la takut.Bermain dengan nyawa aku kotttt...huhuhu.Nanges jap!

Aku sekarang makan ubat je dulu kalau dah abis tak baik jugak memang doktor tu jugakla aku jumpa.hihihi ^^ Selamat doktor handsome! :p Doakan aku selamatnya kawan-kawan.Risau la jugakkan kadang-kadang kita fikir macam tak serius tapi bila berkaitan dengan dalaman badan ni sukar untuk dijangka kan. ^^ Moga aku sihat dan Si Panjang tu pon teurs sihat.Amin.

13 pesanan buat ayut :

baby comel said... Reply To This Comment

Semoga cepat baik ayut... xreti I nk menyebutnye hehe

lizz said... Reply To This Comment

sedap bunyik tajuk tu...ingatkan aper sekali nama penyakit...
moga sipanjang cepat sembuh..
dan adik ayut jaga kesihatan yek...

SFaezah said... Reply To This Comment

berbelit lidah nak nyebut nyee..hehe
smoga cepat sihat ^^

ummuaidan said... Reply To This Comment

semoga cepat sembuh yer yut

Farah Waheda Wahid said... Reply To This Comment

semoga ayut dan si panjang get well soon....

Deqla Manjew said... Reply To This Comment

si panjang itu kucing rupanya..haha.. ingtkan sape la.. get well soon dear.. utk si panjang skali.. ;)

Cik Nur™ said... Reply To This Comment

moga lekas sebut ayut..
jgn skip mkn ubat tau...

hafiz hafizol said... Reply To This Comment

kat rumah byk jugak bela kucing.. semua kiut2.. #eh. hehehe =p

aisya said... Reply To This Comment

Amin.. get well soon both of you.. huhu

Isabel Diaz said... Reply To This Comment

Mahal giler. Kalah ubat manusia

Hanih Borhan said... Reply To This Comment

Haha, mmg pelik betoi nama disease... Tak pasal2 tuannya kena ye, takapa, tuan mithali kan...haha...

mithali2 pun siapa nak mati kan? Takut jugak...

Semoga cepat sembuh...

cik azLyzah⊙.☉ said... Reply To This Comment

jaga ksihatan tauuuuuu....tak lame nak naik plmin tuuu..

ayut said... Reply To This Comment

@hafiz hafizol eh???hahahha...nk jugak :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...