-Kawan Aku-

Jambatan Kedua Pulau Pinang Runtuh

Assalamualaikum....


Tadi petang saje la tengok YouTube.Tengok-tengok yang tengah trending sekarang pasal Jambatan Pulau Pinang kedua runtuh.Aku pon berfikir...Sejak bila ada yang kedua?See??Nampak sangat dah lama tak amik tahu pasal isu semasa.Ni kalau negara Malaysia tercinta ni kena serang pastu sampai darurat kot baru tahu.Aduhai...dijauhkanlah bencana-bencana yang tak baik kat negara Malaysia ni.Amin.


Pernah dengar pasal pembinaan projek ni.Rupanya dah berjalan yer.Tujuan pembinaan bagi mengurangkan kapasiti penggunaan laluan utama jambatan Pulau Pinang yang sekarang ni.Tapi yang kurang bernasib baiknya,hari Khamis yang lepas sebahagian pembinaan jambatan tersebut telah runtuh.Menurut akhbar,sebuah kereta dan seorang penunggang motosikal telah terlibat sewaktu kejadian  runtuhan tersebut.

Tadi malam aku tengok berita TV9, seorang mangsa runtuhan jambatan Pulau Pinang kedua tersebut iaitu Allayarham Tajudin Zainal Abidin meninggal dunia dan telah selamat dikebumikan.Mangsa dikatakan mengalami kecederaan yang teruk di tulang rusuk dan sebahagian badan.Mangsa meninggalkan seorang balu bersama dua orang anak perempuan berumur 11 dan 7 tahun.

Ajal itu datang tanpa kita ketahui bila.Moga keluarga mangsa terus tabah menerima dugaan yang menimpa.Harapnya lepasni kalau nak meneruskan pembinaan Jambatan Pulau Pinang kedua ni kenalah amik serius pasal keselamatan orang awam.kalau nampak ada tak kena tu cepat-cepatlah amik tindakan.Tak nak la orang awam menjadi mangsa lagi.Kalau betul semuanya ikut prosedur mesti kecelakaan dapat dielakkan.Ini masih lagi dalam pembinaan.Nanti kalau dah siap tolonglah periksa betul-betul sebelum diluluskan.Rakyat yang menjadi mangsa nanti.Kesian.

Kredit gambar: Kisahbest.my

Matlamat tidak menghalalkan cara.
Pastikan cara itu seiring dengan matlamat yang nak dicapai.Pasti kegunaannya dapat dirasakan bersama-sama.Moga menjadi iktibar buat semua kontraktor yang nak ambil apa-apa tender lepas ni yer.Jangan jadikan orang awam sebagai mangsa anda.Wah gitu.Sebelum ni pon dah ada jugak jalan yang ke arah Putrajaya tu runtuh kan?Tu selamat dah dapat tahu awal-awal.Takla sesiapa yang terlibat. ^^



11 pesanan buat ayut :

Cik Nur™ said... Reply To This Comment

moga perkara mcm ni tak berulang lagikan....

takziah buat kerluarga mangsa

Hanif Idrus said... Reply To This Comment

Takziah buat kelurga yg terlibat dalam kemalangan.
Kena buat siasatan ni

cik azLyzah⊙.☉ said... Reply To This Comment

Al-Fatihah...
cik pon baru tahu ade projek ne.yeahhhh give me fiveee :D

ummuaidan said... Reply To This Comment

salam yut..
yg akak tak pahamnye jambatan masih dalam pembinaan kenapa dah benarkan laluan digunakan...tutp jerlah
tunggu siap..

iietamalek said... Reply To This Comment

sedih baca paper tentang kejadian ni. sekarang banyak yang berlaku berkenaan pembinaan ni runtuhla, jatuhla..menakutkan.

Isabel Diaz said... Reply To This Comment

Ada jugak dengar kat berita. Bahaya betul. Takziah kat keluarga mangsa

Hatimi Tahirruddin said... Reply To This Comment

apabila mengejar TIME FRAME yg dah ditetapkan ni lah jadinya....faktor keselamatan tolak tepi, faktor kos yg diutamakan....

BTW...jambatan kedua ni dah announce masa zaman pak lah lg ayut...hahaha

apa2 pun, takziah kpd keluarga mangsa...mmg berat ujian utk diorg tapi pasti ada hikmahnya....

Deqla Manjew said... Reply To This Comment

salam takziah.. bahayanya..

Shida Radzuan said... Reply To This Comment

bahayanya kan ayut..huhuhu rasa bulan2 sudah baru je g sana naik jmbatan huhuuu..

aisya said... Reply To This Comment

ingatkan sy sorg je yg tak tau pasal jambatan kedua ni.. huhu

ape2pun takziah buat keluarga mangsa..

Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim said... Reply To This Comment

Sila baca tulisan saya dari sudut kejuruteraan awam dalam, “Teori runtuhnya jalan penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang”.

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/teori-runtuhnya-jalan-penyambung-susur.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...