Followerku..

Tips: Membuat Header Blog!!

Assalamualaikum...

Akhirnya..Blog aku telah bertukar wajah cikit..hahaha..Takpe,cikit-cikit dulu lama-lama nanti berubahlah lagi banyak. Cantik tak header blog tu??(motip aku taye?? -_-") Tak kisahlah..yang penting aku rase agak cantik ianya di situ. Untuk orang yang baru nak gedik-gedik mengupgrade kan blog,itu sesuatu yang boleh dibanggakan.  :)

Ok..macam mane la aku buat benda alah header atas ni kan??Sebenarnya aku try and error lepas aku ushar blog ini. Aku nak guna photoshop,tapi kat ofis ni tak leh plak nak download yer.Kedekut punye bos besar..selamat aku makan gaji kat sini -_-"

Walaupun korang dah ke blog tu, meh aku story lagi la kat sini kan. Tu versi dia,ni versi aku plak :) (punyela old versi aku,kena guna powerpoint versi 2003...huh!)

STEP 1

Pergi ke microsoft office, then klik ke powerpoint ye kawan-kawan.Bukak la korang punya slide show tu.Pastikan semua clean and clear kat slide tu ye. Buang segala bagai tex box yang menyemak tu :)


STEP 2

Seterusnya, korang kalau nak letak picture, bolehlah nak letak. Pegi amek picture dulu baru boleh letak ayat-ayat cinta korang.hahaha. Sebab based on pengalaman aku, guna versi 2003 punye power point ni xleh nak adjust gambar duk dpan or duk belakang.So,aku kena la pilih letak gambar dulu baru letak tulisan.Aku ni lame dah tak asah skill dalam godek-mengodek.So lupa dah macam-mana kan.Korang semua excellent,so buat lebih baik dari aku k!



STEP 3

Dah lepas korang edit,adjust,pilih2 warna semua....Korang save semua file tu yang korang buat.Takut hilang.Penat mengedit kan.Tapi tak nak save pon ikut korang la kan.Sebenarnya, korang just kena print screen ap yang korang dah buat tu.Pastu pergi ke paint.Kat paint ni korang leh crop.Amek je agak2 saiz yang korang nak.Aku pon dah try and error saiz-saiz ye.Macam yang blog korang tengok tu,memang height yang sesuai 300pxl ke bawah je.Kalau tak nanti korang punye tu kurang menarik.Pastu lebar dy pulak 1000pxl ke atas.Baru cantik la pada aku.Muat-muat layout blog korang gitu :)



Yeay!!Header korang dah siap.Pastu leh la korang tepek kat blog :) additional information kalau yang buta blog macam aku ni(harap je bukak blog dh lame.hihi).Aku bagitau macam mane nak tepek header tu kat blog ea.

Step 1 : Korang g bukak blog korang.Pastu korang pegi ke gambar macam surat tu.
Step 2 : Dah tu pegi klik kat layout.

Step 3 : Ok.Dah terbukak tu semua.Klik kat Edit bahagian Header.Upload la korang punye header yang cantik tu ke blog.


Tamat sudah sesi aku mengajar korang buat header.Lepasni aku nak g download GIMP.Korang hebat-hebat mesti tau kan amenda dan untuk ap benda tu?Xpe.Aku buat step by step.Korang nak ajar aku lebih advance pon boleh jer.Kita belajar sama-sama ea :)

Mekaseh..!

0 pesanan buat ayut :

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda!
Nanti kelapangan ayut balas komen ye ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...