Followerku..

Tambah Harta??

Assalamualaikum...

Setelah separuh hari aku menghadap kerja-kerja aku,singgahla sini sebentar (ye-ye je aku ni macam buat keje beria..hahaha) watever!Setelah dihitung,dikira,difikir-fikir....Aku terasa nak menambah koleksi harta aku pulak sekarang ni.Sesekali terasa jugak nak memuaskan hati ni membeli apa yang kita nak.Kan3x????Sape setuju angkat kaki macam saya..! :p

Ok la.Sebenarnya aku tengah survey-survey nak beli kamera digital compaq.Tetibe terasa nak.Kalau aku dah nak tu,maknanya aku nak.Haishhhh  -_-" Masalah aku sekarang aku tak tahu nak pilih macam mane.Korang ada idea tak?Aku ni kira nak membeli follow budget.Aku punye budget RM400 and below.Dapat yang below tu lagi aku suka.(nak tambah harta tapi xde duit..hahahahaha)

cantikkan??nak ni....(picture source: Mr google)

Aku ada la jugak baca-baca tips memilih kamera digital ni.Antara benda-benda yang korang kena tau pasal kamera ni:

1) Megapixel :
Benda ni sepanjang pembacaan aku yang aku paham,tak payah nak tinggi-tinggi sangat.Sebab ye,makin besar pixel makin banyak space storage korang nanti time nak menyimpan gambar ye.Tapi tak salah nak tinggi-tinggi pon sebab gambar lebih sharp and kalau nak crop-crop gambar still cantik.

2) Lensa :
Benda ni setakat aku baca memang penting la semasa memilih.Kan biasa kalau nak beli kamera ada tulis kat tepi-tepi tu 3x,4x,5x semua tu.Tu kemampuan lens tu zoom la kan.Nak dekat ke nak jauh ke.Ha..benda ni dy macam efek benda yang kita nak amik.Kamera digital memag ada dua zoom (i) Optical zoom dengan (ii) Digital zoom. Kesimpulan pasal lens aku dapat,Optical zooms is better than digital zoom.Apa beza dua ni aku sendirik tak khatam lagi (yang pasti aku akan tanya jugak kedai tu nanti kalau nak membeli :) ). Tu gambar bawah ni pon ada tulis tu ha..Nampak x??


lawe ye color!!pempuan suke je bnda cantikkan kan?? :p (picture source: Mr google)

3) Sensor :
Yang ni benda berfungsi untuk pencahayaan la kan.Kalau kurang cahaya ada la kat kamera tu yang petak-petak,bunyi-bunyi tu.Tapi macam mane nak tau,aku pon tak tahu.Aku bukan photographer!!Aku just nak beli kamera!!  :)

4) Memori Kad :
Benda ni standard la kan.Semua kamera ada.Apa yang pasti kalau nak membeli tengok jugakla.Harga tu berpatutan atau tidak dengan memori kad dia tu.Ada 2 jenis memori kad yang biasa diguna (i) SD dan (ii) M2..Apa name penuh dy,aku xsure..hehehe.Pada aku baik cari yang senang dicari.Mana tahu apa-apa jadi senangla nak carik ganti memory kad tu :) Kesimpulan untuk memilih benda ni,korang kena tau kalau agak-agak korang memang gila kamera asyik nak amek gambar je.Selangkah 1 gambar,pilihlah yang memori besar cikit ye.

5) Bateri :
Ha...benda ni sangat-sangat penting.Carilah bateri yang boleh tahan lama cikit lepas di cus ye.Kalau korang nak guna yang ala AA bateri tu aku nasihatkan belilah yang rechargeable gan charger dy skali.Kang korang beli pakai buang mau garu pale nak membeli slalu.Dahla kadang-kadang baterinya tak tahan.Ingat ea.

samsung ni ok gak cun ye..huhuhu.aku kompius sudah!(picture source: Mr google)

Aku pon masih dalam pencarian untuk semua benda kat atas tu.Harap-harap ada la jugak sedia membantu diriku ini membuat pilihan.huhuhu..

Aku nak CAMERA DIGITAL 1!!!!!!!!!!!!!!!!!!  :)

mekaseh...

0 pesanan buat ayut :

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda!
Nanti kelapangan ayut balas komen ye ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...