-Kawan Aku-

-JOdoH-

assalamualaikum
and good morning everyone....
wahh...
alhamdulillah..nk msuk 2bln dh ak kat dlm dunia pkerjaan ni...
so far so good..
tp normalla kan,dlm keje mne xpnh bt silap..
keje ak kat cni,dlm hmpir 2 bln ak dh membazir dlm 20 letter head gan PO ofis ak...
hahaha...sori la bos..bru nk reti bt smua tu...
tu kna rejek je tu...  ^^

***********************

-JODOH-

"Ayut,bile ko nk kawen....?Ayut,ak tunggu ko kawen,then nnt ak kawen pas ko ea...?Ayut, kawenla cpt.xsabor ak nk jd pengapit ko."adehhhh.....dialog apakah ini...hahahaha....Korang,apa pendapat korang pasal jodoh??wah...cite pasal jodoh tu..fewittt...hahaha...sudah2..suke ak la nk cite pasal ap pon.Korang pon bce je pon...Komen xjgk..hahaha...ak sndrik xtau ak tulis ni ntah btul ntah x...men bedal jer...ok full stop...mula dh ngarut ak...

Korang tau x, Jodoh kite tlh ditetapkan sbnr yer sejak azali lg...??

Rasulullah SAW bersabda: "Ketika ditiupkan roh pada anak manusia tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetapkan ajalnya,rezekinya,jodohnya dan celaka atau bahagianya di akhirat. "

mm...ak setuju.tp korang jgnla tercongok dpn pintu tunggu jodoh mcm tunggu buah durian jatuh..mmg xdptla der...adehh..dlm Islam kan dh terang2 suruh usaha..So,usahalah cri jodoh tu..bkn men tunggu jer...Ni la dh hebat sgt Bahasa Melayu..tegak je nk pham sesuatu ayt tu..(mula gaya mcm nk bebel dh ni..hihihi)..Oklah korang..Based on my understanding k...Setiap org ttp akn ad pasangan hidup.Tu janji Allah..I believe on it..Lagi 1 janji Dia bt kite,Wanita yang baik akn dpt Jodoh yang baik.Begitu jgk sbliknya...Abis klu ad yang dh baik ni,last2 dpt gak yang kurengggg jer..mcmne tu???Tu name ye dugaan dr Dia.Mesti ad sebab npe kita dpt mcm tu..Cer korang reverse blik ksah2 dlu...mesti ad slack mne2 kot...Ni pada ak la...xpon Dia nk duga kesabaran kite.Tahap sabar dlm menerima dugaan tu kan,leh kite ukur keimanan kite taraf mane...xgitu???


SITUASI KINI....

Ayat org2 yang ak kenal slalu ckp mcmni...  'aku mlas dh nk cari2 ni,penat ko tau x.Pasni ak klu jmpe je ak ajak kawen je trus.Senang cite...'.Hahahaha...korang prasan x..kan bgus mcm tu sbnr yer..Penat je kapel2 ni..kang xjd jgk akhirnya.Ada yang menangis2...Campak barangla,bakarla,buangla...Membazir btul..hahaha..Tapi ad jgk org ckp.. 'Klu ak xknal,mcmne nk kawen gan dy wei..Ingt kawen ni sng ker...'Hahahaha...dh tau kawen ssh,gedik plak nk kawen..mcm2...Klu xready,jgn pk..skit otak jer..

"Daripada Abu Hurairah RA berkata,sabda Rasullullah SAW kepada seorang lelaki yang hendak berkahwin dengan seorang perempuan: "Adakah kamu telah melihatnya?jawabnya tidak(kata lelaki itu kepada Rasullullah).Pergilah melihatnya supaya perkahwinan kamu terjamin berkekalan." [Hadis Riwayat Tarmizi dan Nasai]
*(jawapan utk persoalan)

Ap la kwn ak ni..adehhhh..klakar kdg2 dgr dyorg bebel.Tp paling best part bile dyorg ckp...'aahhh,xkawen pon xpela,ssh btul.Nak kawen pon payah..'ye2 je ckp xnk kawen..nmpk benor nipu yer...hihihi..jn la smpi xkawen..xmo2..kawenkan sunnah nabi..berkahwin jugak melengkapkn sbhgian iman kite kan???

 Apabila seorang hamba telah berkahwin ia telah menyempurnakan setengah dari agamanya maka hendaklah ia bertakwa untuk yang setengah lagi” [HR Al-Baihaqi dalam Asy-Syu’ab]
Daripada Anas r.a, katanya telah bersabda nabi S.A.W bahawa perkahwinan adalah sunnahku, sesiapa yang benci sunnahku, maka dia bukan dari golonganku.


JANJI YANG PASTI....

Firman Allah dan Hadis Rasulullah SAW yang leh dijdkan panduan dan pegangan  :

"Perempuan itu dikahwini kerana empat perkara. Kerana hartanya, kerana keturunannya, kecantikannya dan kerana keagamaannya. Maka utamakanlah yang beragama nescaya kamu mendapat kebahagiaan".


“Sesungguhnya Allah SWT pada hari kiamat berfirman : “Dimanakah orang yang cinta mencintai karena keagungan-Ku? Pada hari ini Aku akan menaungi dengan menunggu-Ku dihari yang tiada naungan melainkan naungan-Ku” [H.R. Muslim]

 

“Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.” [Surah Ghafir, 55]
*doalah supaya dapat jodoh cpt and jodoh yg bek yer  ^^

WHO...???answer by urself.... ^^




KESUDAHANNYA...

"Fahamilah kehendak-Nya,fahamilah tujuan hidupmu,fahamilah falsafah berpasangan,akhir skali mesti kamu akan dpat fahami hatimu...."

"How can we be lovers if we can't be friends"
(ni pandangan peribadi yer.... ^^)

Lumrah kehidupan..ada pasang surutnya.Setiap benda dlm dunia ad pasang2 yer...Ada senang,ada susah.Ada Perempuan,ad lelaki.Ada siang,ad jgk mlmnya...Kira semua la berpasang2...

“Maha suci Allah yang menjadikan kejadian semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan dari sesuatu yang mereka tiada mengetahui.”
(Yaasin: 36)

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.Yang blom ada pasangan,bersabar yer..Berdoa also berusaha..Bukalah pintu2 hati tu utk bersedia menerima jodoh kamu pada bila-bila masa(ni lebih utk diri sndri ni...lalalala  ;p)..Manakan dapat Sagu kalau xpecahkan Ruyungnya..Pepatah melayu pon ad ckp...So,g la pecah2kn ruyung tu ea....hahahha..ruyung tu btk ye mcmne erk???  (-_-")
Kepada yang dah berjumpa dgn jodohnya...Jagalah.Semailah kasih sayang sebaiknya..hidup ni hanya sementara.Bentuklah syurga duniamu wahai rakan2...Keluarga yang bahagia.Keluarga yang penuh ketenangan dan kegembiraan.amin....
Kepada yang teruji dan diuji bsama jodohmu...Berbaiklah.Berbincanglah...Bukan penceraian satu2nya jln penyelesaian...Mintalah kepadaNya agr ditetapkn hati2 kalian bsma jodoh kalian..Kepada Dia kamu meminta pada awalnya,kepadaNya jualah kamu perlu meminta smpai ke akhirnya...  ^^
 

Allah swt telah mengingatkan kita melalui firmannya yang bermaksud:

Wahai orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isteri mu dan anak-anak mu ada yang menjadi musuh bagi mu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka, dan jika kamu maafkan, tidak memarahi dan mengampunkan (mereka) sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya harta mu dan anak-anak mu hanyalah cubaan fitnah bagimu dan di sisi Allah pahala yang besar. [At-Taghabun: 14-15].






all the best to everyone...
Feel free to enjoy urlife in ur own meaning  ^^
*peringatan: perkongsian ap yg ak rse ni...jgn pk bkn2 yer... hihi...

assalamualaikum



pic: kredit to mr. google pnyer...
info: olahan dr pembacaan2 seharian...any mistake plz consult me...TQ 





-out-




0 pesanan buat ayut :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...