Kahwin oh Kahwin!

Assalamualaikum...



Jumpe ni kat SINI ni.Google keluarkan.Minta halal yer perkongsian ni.Meh nak ulas sikit apa yang dikatakan Dato' Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood huraikan kat atas ni mengenai faedah yang terkandung dalam sebuah perkahwinan ^___^


Menyahut Seruan Fitrah. Fitrah manusia untuk disayangi dan menyanyangi.Fitrah manusia yang mempunyai nafsu tidak kira lelaki mahupun perempuan.Perkahwinanlah jalannya.

Perkahwinan adalah Ibadat. Kita selalu dengarkan?Jika seseorang itu telah berkahwin,maka sempurnalah sebahagian imannya.Dalam perkahwinan juga banyak pahala yang boleh kita kumpul antara suami dan isteri.Insha Allah.

Perkahwinan adalah Sunnah Rasullah S.A.W. Setiap sunnah Rasullah adalah menepati setiap keinginan kita.Semoga kelak syafaat yang akan kita perolehi.Rasulullah adalah contoh terbaik kita dalam melayari sebuah kehidupan.

Melahirkan zuriat yang soleh dan solehah.Zuriat yang sah dan cerdik sentiasa menjadi impian pasangan.Carilah pasangan yang subur dan pengasih bagi melahirkan penyeri rumahtangga kita.Pasti kebahagiaan diperolehi dunia dan akhirat.Insha Allah.

Mewujudkan ketenangan jiwa dan ketenteraman rohani. Ha..memang tak dinafikan benda ni.Sentiasa risaukan sebelum kahwin?Jiwa kacau selalu.Gaduh sana sini.Masalah sana sini.Berkahwinlah.Ketenangan pasti wujud bila dia sah jadi teman kita dan bila kita sentiasa ada tempat untuk mengadu dan bergantung selepas Allah dan keluarga.Bersama-sama dengan setiap apa yang berlaku.Insha Allah.

Menjaga ahlak. Berkahwin dengan pastinya dapat menjaga dan mengelakkkan kita daripada terjebak dengan kerosakkan akhlak.Lagipon banyak nama kena jaga sebab keluarga kita dah jadi semakin besar.Bila dah tahu tanggungjawab masing-masing,rasa nak buat salah sikit pon terfikir-fikir.Secara tak langsung kita pasti menjaga kehormatan diri kita kan?






p/s: Kahwin Jom! ^___^




30 comments :

  1. Alhamdulilah ayut dah selangkah menuju gerbang perkahwinan :)

    ReplyDelete
  2. Hehee, betul tu, so apa lagi cepat2 kawen na :D

    ReplyDelete
  3. amboi...dah sedia,sampai masa,kawen le...:)

    ReplyDelete
  4. tips yang boleh digunakan oleh setiap insan tak kisah yang dah kawen atau belum kawen :) perkongsian yang sangat berilmiah ayut :)

    ReplyDelete
  5. Wahh...ayut sudah mula membuat persediaan.hehe.jom2 kawin ramai2. :)

    ReplyDelete
  6. nak kawin jugak la cam ni.heheheh.=)

    ReplyDelete
  7. kawen nakpak mudah tapi tanggungjawab dan persediaan besar......

    ReplyDelete
  8. thanks sharing. menarik ni. bagi yg belum berumahtangga dan bercadang nak berumahtangga, mmg elok baca ni utk jadikan panduan :)

    ReplyDelete
  9. kompang dipalu pengantin baru.. kelopak2 jantung2 kelopak jantung (sebut laju2 bunyi kompang ) :)

    ReplyDelete
  10. bila berkahwin ni mmg byk kebaikan dan rahmat yg kita perolehi... tp perlu diingat kahwin ni juga bkn semudah menyebut 'kahwin' itu sendiri.. sblm berkahwin byk perkara yg perlu kita persiapkan utk menghadapi segala pahit manis dlm perkahwinan itu sendiri... ;)

    ReplyDelete
  11. pasni insyaAllah ada rezeki ayut lak kan :)

    menghitung hari...lalalal

    saja mengusik ayut ;)

    ReplyDelete
  12. kawen cepat2 yer yut..lagi sunnah ..jgn takut susah..rezeki Allah ade dimana2...ari tu lps nengok gambar tnang ayut konvo hafizal...ayut masuk dlm mimpi akak lak...huhu

    ReplyDelete
  13. xsbr nak khwin gak..tp calon xdk..hahahha...

    ReplyDelete
  14. thanks sharing...bermakna buat mereka yg nak kawin..

    ReplyDelete
  15. kena persiap mental dan fizikal..

    ReplyDelete
  16. @ummuaidan aik...akak mimpi ayut..wahhhh..rindu ayut ea kak..hihihi :)

    ReplyDelete
  17. @hazwan hairy hihihi..takpe..lelaki crik duit dulu ea hairy..dh ckup g pinang je trus :)

    ReplyDelete
  18. tak sabar nak kawen jugakkkkk. heee

    ReplyDelete
  19. bagus utk mereka yg sdg menuju ke alam perkahwinan ni..

    ReplyDelete
  20. menuju gerbang perkahwinan.. mcm tajuk buku pnah sy jual dulu ^^

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda!
Nanti kelapangan ayut balas komen ye ^^