-Kawan Aku-

-KelaLaiaN-

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua....

hari ini mood datang untuk berkongsi....
berkongsi ap???
ni yang nk start story ni.....
 tettttttttttttttttt...hihihi


Pada suatu ketika.....
disaat mata baru terbuka 1.0cm gitu.....
disaat diri kepenatan...
disaat diri kekalutan dengan PD  (cewahhh...adehh)....
kalau tidak pon, disaat diri terikat perjanjian untuk bermain bola (sape erk??)...
time tu pulak la baru teringat...
tidak berjumpa lagi dengan kekasih hati...
adehhhh....spoil sudah...
pergi ke toilet..
buat apa yang patut....masuk bilik....setel siap semua....
angkatlah takbir.....
pastu dh separuh jalan ni....
otak ye ntah kemana...
fikiran ye ntah kemana.....
terdetikla
'aku dh rakaat ke berapa ni??'
'dh ke belom yerk baca tahyat awal tadi..?'
kompius2....


ha.....kan dh lalai tu....
aku pon lebih kurang jer....
memang payah nak khusyuk ni....
tapi kita carilah ye cara untuk mencapainya....
setiap benda mesti ada jalannya.....

oklah...so macamne kalau dah terlupa macam tu???
sebenarnya dalam solat ni ada rukun2nya...
pastu ada jugak sunat2nya...
biasalahkan...sunat tu mencantikkan lagi ibadah kita...
sama gak macam diri kita ni....
syaratnya pakai baju...tp nk mencantikkan lagi penampilan kita...
pilihla baju yang cantik...baju yang ad bunga2..ad ropol2..ada warna2...
gitu la kan kalau nk diterangkan dengan mudah....
tak gitu??? 

oleh itu...seandainya terlupa ataupon lalai (apa beza dua ni erk??)
kat sini aku nak bagi bacaan sujud sahwi...
yang mana aku pon kadang2 ingat2 lupa...
tapi bacaan ni ada gak dia ye perbincangan....
sebab tidak ada bacaan yang khusus untuk sujud sahwi ni...
tapi lebih baiknya kita baca ayat ni (huraian ulama di dalam kitab Raudah At-Tholibin, Tanwir Al-Qulub dan Munyatil Musolli)

so,pasni kalau ada yang terlalai tu..
ingatla bacaan ni 
buatlah sujud sahwi.....
 

lebih perbincangan untuk penambahan ilmu...

nampaknya ada sesuatu yang perlu diuruskan....
sebelum tu....
mana yang kalau kurang lebih tu kat entry ni tegur2lah ye...
perkongsian adalah salah satu cara mencari ilmu...
tak gitu???

sebab tu kita hidup bermasyarakat....
tapi nak tegur tu...mestila ad cara.....
baru la cara...!terbekkk...!


ok  la....out dulu yer....
*berjihad ada macam2 cara...carilah apa yang kita mampu lakukan...  ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...